Motion till ombudsmötet

1996:529

av Birger Hassel
om Svenska kyrkan och tvåtredjedelssamhället

• Många människor i vår tid upplever sin livssituation som mycket pressad.
  • Många är arbetslösa och utan livslust.
  • Många känner oro för sin framtid, sin ekonomi och det ansvar man har i hem och samhälle.
Vi har i Sverige skapat ett välfärdssamhälle, som under de senaste 50 åren medfört en betydande materiell förbättring för flertalet människor. De flesta lever fortfarande på en förhållandevis hög ekonomisk nivå.

Men just nu brottas vi med stora samhällsproblem. Tillväxten är inte den vi vant oss vid. Tilltron till "vår svenska modell" håller på att minska. Vi orkar inte hålla vårt välfärdssamhälle vid nuvarande liv.

Vi lämnar tidigare värderingar och söker nya i vår önskan att skapa en samhällsstruktur för framtiden.

Svenska kyrkan i en ny samhällssituation

Svenska kyrkan på olika nivåer möter människor i livets alla skiften. Kyrkan har en omfattande organisation och ett tvingande idéinnehåll: att gå ut till alla människor. Kyrkan utför genom sina anställda och ideellt arbetande en förväntad insats, inte minst på det diakonala/sociala området.

När nu samhället förändras finns det skäl att fråga om inte också kyrkan bör se över sina insatser.

För detta fordras en noggrann samhällsanalys. Där kyrkan bidrar "med sitt folk" men där kvalificerad hjälp behövs av bl.a. samhällsvetare.

Denna framtidsstudie borde sedan bli föremål för bearbetning i nämnder och styrelser samt som ett seminarium på ett kommande ombudsmöte.

Jag hemställer

att ombudsmötet begär att SFRV:s styrelse tillsätter en utredning med uppgift att analysera Svenska kyrkans diakonala/sociala insatser i vårt framtida samhälle.
Göteborg den 20 juni 1996

Birger Hassel