Församlingsutskottets betänkande
1996:503

Svenska kyrkan och idrottsrörelsen

I detta betänkande behandlas en motion om Svenska kyrkan och idrottsrörelsen

I motion OMot 1996:511 av Leif Nilsson hemställes

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att Församlingsnämnden får i uppdrag att formulera ett projektuppdrag omkring kyrka-idrott enligt den modell som anförts ovan, att Församlingsnämnden genom SFRV:s styrelse utverkar ekonomiska medel för detta rikskyrkliga uppdrag samt att detta uppdrag ges till Härnösands stift.

Motionen

Motionären pekar på den unika och viktiga resurs idrottsrörelsen utgör, och hur Svenska kyrkan har mycket att vinna på att på olika sätt samverka med denna. Inom Församlingsnämnden har tidigare också medel avsatts för att samordna och understödja ett sådant samarbete - något som motionären nu anser bör få förnyat stöd. Genom en regionalt placerad samordningsfunktion skulle Svenska kyrkan tydligare kunna efterkomma individuella och samhälleliga önskemål på denna punkt. Genom att via SFRV:s styrelse äska medel från Kyrkofonden kunde Församlingsnämnden uppdra åt Härnösands stift att inom ramen för befintlig tjänsteorganisation fullgöra uppdraget.

Bakgrund

Under 1980-talet ökade intresset inom kyrkan och idrottsrörelsen för ett närmare samarbete. På initiativ av Svenska kyrkans kommitté för fritidskyrka och turism tillsattes 1986 en arbetsgrupp bestående av representanter för kyrkan och idrottsrörelsen med uppgift att etablera former för detta.

I motion 1991:504 hemställdes att arbetet med att främja samarbetet kyrka-idrottsrörelse borde fördjupas. I sitt betänkande (OK 1991:501) noterade kulturutskottet att Församlingsnämnden just kunde se tillbaka på resultatet av det nyligen avslutade projektet "kyrka-idrott". Samordningsuppdraget hade uppfattats som meningsfullt och stödet från idrottsrörelsen hade varit stort. Trots detta var man från nämndens sida inte beredd att avsätta medel för att ytterligare utveckla arbetet utan menade att detta fick fortsätta i former anpassade till de besparingskrav som ställts av Stiftelsestyrelsen. Utskottet såg det angelägna i motionärens hemställan och menade att den fortsatta utveckling på detta område sannolikt främst skulle ske på ett lokalt och regionalt plan.

Under friidrotts-VM i Göteborg 1995 kunde Svenska kyrkan genom beslut i ombudsmötet på ett aktivt sätt ekonomiskt stödja samordningen av, och ta aktiv del i, de kristna kyrkornas kringarrangemang.

Församlingsnämndens aktuella arbete med dessa frågor syftar till att samordna Svenska kyrkans insatser på stifts- och församlingsnivå. Ett nätverk är för närvarande under uppbyggnad, vilket administreras via nämndens diakonisektion.

Utskottet delar motionärens uppfattning om betydelsen av ett nära samarbete mellan kyrka och idrott. Samtidigt vill utskottet betona att ett sådant samarbetet till sin karaktär bör vara lokalt organiserat och knutet till församlingarnas vardagsverksamhet. Stift och församlingar kan idag visa på en mängd olika samverkansmodeller mellan kyrka och idrott, liksom mellan kyrka och annan fritidsverksamhet, vilka alla har det gemensamt att de bygger på lokala initiativ och enskilda individers personliga engagemang. Det nätverksbygge som Församlingsnämnden nu initierat speglar enligt utskottets mening bäst det sätt på vilket en verksamhet som denna för framtiden bör kunna samordnas och utvecklas. Samtidigt vill utskottet peka på den stora, och i detta sammanhang mycket naturliga, resurs som Svenska Kyrkans Unga och den samlade kyrkliga barn- och ungdomsrörelsen utgör. I det fortsatta utvecklingsarbetet bör denna rörelses aktiva stöd och engagemang vara av väsentlig betydelse.

Utskottet hemställer

beträffande Svenska kyrkan och idrottsrörelsen

att ombudsmötet avslår OMot 1996:519

Sigtuna den 22 augusti 1996

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

Johan F Dalman

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Britt Andersson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Roland Johansson, Tomas Forsner, Christina Holmgren.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.