Motion till ombudsmötet

1996:519

av Kerstin Wikman
om konfirmationsläsning för ungdomar med begåvningshandikapp

Det är viktigt också för ungdomar med begåvningshandikapp att få konfirmeras. Möjligheten till konfirmationsberedelse är olika i olika pastorat. Arbetet bedrivs ofta av eldsjälar med goda kontakter med FUB, sär- och träningsskola, samt med ungdomarna själva.

De nya riktlinjerna för konfirmandarbete i Svenska kyrkan anger att det är den församling, där den unge går i skolan, som skall erbjuda möjlighet till konfirmation. Förutsättningen för konfirmationsundervisning är ett gott samarbete med lärare och assistenter.

Kommunaliseringen av "omsorgen" har inneburit att strukturer för kommunikation och planering brutits upp. Rätten att välja skola, även för barn med funktionshinder, kan försvåra för församlingarna att veta var de begåvningshandikappade konfirmanderna kan finnas.

Det finns därför skäl att följa upp konfirmandriktlinjerna vad gäller tillgängligheten till konfirmationsförberedelse för ungdomar med begåvningshandikapp.

Mot bakgrund av det anförda hemställs

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att Svenska kyrkans församlingsnämnd får i uppdrag att i samverkan med domkapitlen utvärdera riktlinjerna för konfirmationsarbete vad gäller den ovan beskrivna situationen och målgruppen så att dessa ungdomar kan erbjudas förberedelse till konfirmation.
Landvetter den 14 juni 1996

Kerstin Wikman