Motion till ombudsmötet

1996:511

av Leif Nilsson
om Svenska kyrkans samverkan med idrottsrörelsen

Svenska kyrkan har idag en unik möjlighet att samverka med den största folkrörelsen i Sverige, idrottsrörelsen. Två så goda krafter som kyrkan och idrottsrörelsen, behöver i vår tid av våld och hemlöshet, söka former för samarbete. Under lång tid tillbaka har stift och församlingar samverkat med olika idrottsföreningar och idrottsförbund. Församlingsnämnden hade under ett antal år en arbetsgrupp för kyrka--idrott och dessutom en projektanställd konsulent på deltid i början av 1990-talet.

Riksidrottsförbundet har under detta år ett s.k. Etikår, där en rad överläggningar mellan kyrkan och idrottsrörelsen äger rum. Nu uttrycker flera idrottsförbund önskemål om en utökad kontakt och samverkan med Svenska kyrkan där det framför allt gäller kring konfirmandarbetet.

Redan förekommer gemensamma projekt kring t.ex. Oringen, Skid SM, Friidrotts VM samt integrerade konfirmandläger, men de behöver tydligare samordning och utökning.

Inför år 2000 behöver kyrkan en resursperson som kan samordna och utveckla det nätverk som håller på att byggas upp av intressenter i församling och stift. En samordnare bör även vara en naturlig kyrklig samtalspartner med Riksidrottsförbundet m.fl. organ inom idrotten. I Norge och USA är denna samverkan tydlig redan idag.

I likhet med en rad andra samverkansområden skulle Församlingsnämnden ge ett stift ett särskilt uppdrag att utveckla kyrka--idrott för hela Svenska kyrkan. Någon central tjänsteman skulle inte behöva inrättas utan i stället skulle församlingsnämnden ställa ekonomiska medel till ett stift för denna samordningsfuntion.

Kyrka--idrott har en 60-årig tradition i Härnösands stift varför uppdraget mycket väl kan ges till Härnösands stift, som då skulle kunna förena detta uppdrag med någon redan befintlig tjänst. Församlingsnämnden skulle då äska medel för den rikskyrkliga delen från kyrkofonden.

Jag hemställer

att ombudsmötet hos SFRV:s styrelse begär att Församlingsnämnden får i uppdrag att formulera ett projektuppdrag omkring kyrka--idrott enligt den modell som anförts ovan, att Församlingsnämnden genom SFRV:s styrelse utverkar ekonomiska medel för detta rikskyrkliga uppdrag samt att detta uppdrag ges till Härnösands stift.
Ytterhogdal i juni 1996

Leif Nilsson