Församlingsutskottets betänkande
1996:502

Mobbing inom Svenska kyrkan

I detta betänkande behandlas en motion om mobbing inom Svenska kyrkan.

I motion OMot 1996:502 av Per Ronquist hemställs

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen utarbetar ett program för hur man skall hantera ovan beskrivna mobbingfall.

Motionen

Motionärens övergripande frågeställning i motion OMot 1996:501 är hur det över huvudtaget kan förekomma mobbing inom den kristna kyrkan. Motionären beskriver de ofta komplicerade och svåråtkomliga mekanismerna i relationerna mellan den mobbade och den som mobbar. För att hantera den typ av mobbingfall som motionären beskriver begär han att ett handlingsprogram utarbetas av Stiftelsestyrelsen.

Bakgrund

Arbetsmiljölagen (1977:1160) fastställer klart arbetsgivarens ansvar att skapa arbetsmiljöer vilka främjar människors hälsa och välbefinnande såväl fysiskt som psykiskt/socialt. Mobbing är en av flera arbetsmiljöfrågor som arbetsgivaren har ansvar för enligt arbetsmiljölagen och enligt föreskrifter om kränkande särbehandling i arbetslivet. När brister förekommer i arbetsmiljön har arbetsgivaren skyldighet att göra allt som är möjligt att genomföra för att förbättra förhållandena på arbetsplatserna. Utöver detta har arbetsgivaren skyldighet att utöva internkontroll av arbetsmiljön (AFS 1992:6). Den innebär för arbetsgivaren ett ansvar även för förebyggande åtgärder mot ohälsa.

På olika sätt stöttar domkapitlen och stiftssamfälligheterna församlingarna inom detta område. Domkapitlen har också vad beträffar prästerna ett formellt ansvar. Vidare kan församlingarna erhålla råd , stöd och hjälp från Svenska kyrkans församlings- och pastoratsförbund avseende frågor och problem rörande arbetsmiljöområdet. Pastoratsförbundet erbjuder även pastoraten förebyggande arbete. Det sker bland annat genom dialogkonferens för arbetsplatsutveckling.

Ombudsmötets tidigare behandling av frågor om mobbing

Vid 1993 års ombudsmöte behandlades en motion (OMot 1993:505), av samme motionär, om de problem som förorsakas genom förekomsten av mobbing på kyrkliga arbetsplatser. Motionären begärde då att Stiftelsestyrelsen skulle ta itu med problemet och undersöka möjligheterna att få slut eller åtminstone minska antalet fall av mobbing på kyrkliga arbetsplatser.

I Församlingsutskottets betänkande (OF 1993:502) gavs en fyllig genomgång av problematikens omfattning samt det arbete som redan då bedrevs i stift och församlingar inom detta område. Utskottet delade motionärens oro över tendensen till ökad mobbing i samhället och ansåg i likhet med motionären att det var kyrkans uppgift att motverka mobbing där sådan förekommer. Utskottet påtalade att Svenska kyrkan i likhet med andra arbetsplatser genom arbetsmiljölagstiftning har samma ansvar för att ge anvisningar och följa upp de fall där arbetssociala miljön är dålig. Med tillfredsställelse noterade utskottet de stora ansträngningar stiften lade ner inom detta område i form av utbildning och stöd till församlingarna och betonade vikten av att domkapitlen och stiftsstyrelserna ställde nödvändiga personella och ekonomiska resurser till förfogande.

Utskottet föreslog mot bakgrund av sin redovisning av de åtgärder som redan vidtagits att motionen skulle avslås. Ombudsmötet följde utskottets förslag och beslöt i enlighet därmed.

Motionen handlar inte bara om hur vi inom kyrkan hanterar mobbingfall utan tar upp en vidare dimension. Det är i grunden en fråga om kristen människosyn hur vi som kristna bemöter varandra. Utskottet delar motionärens uppfattning att alla former av systematisk förföljelse under en längre tid, mobbing, är ett beteende som inte stämmer överens med vår människosyn. Utskottet vill betona vikten av att det redan i kyrkans barn- och konfirmandarbete ingår undervisning om kristen människosyn och vad den har för konsekvenser för vårt handlande mot vår nästa.

Utskottet konstaterar att arbetsgivarna redan genom lagstiftning och föreskrifter har skyldigheter att såväl förebygga som åtgärda förekomsten av mobbing på arbetsplatser. Utskottet anser att lösningarna av hur man hanterar mobbingfall måste vara lokala och att det därför inte föreligger något behov av att utarbeta ett generellt handlingsprogram för hur man hanterar mobbingfall.

beträffande mobbing i Svenska kyrkan

att ombudsmötet avslår OMot 1996:502

Sigtuna 22 augusti 1996

På församlingsutskottets vägnar

Margareta Carlenius

/Marie Schött

Närvarande: Margareta Carlenius, ordförande, Björn-Eric Carlsson, Håkan Engström, Hans Hernström, Gunnar Prytz, Britt Andersson, Berit Bergman, Stig-Göran Fransson, Gunnar Sehlberg, Astrid Andersson, Stig Carlsson, Lennart Åslid, Roland Johansson, Tomas Forsner, Christina Holmgren.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggningar.