Motion till ombudsmötet
1996:502
av Per Ronquist
om mobbing inom Svenska kyrkan
År 1993 motionerade jag i detta års kyrkomöte om mobbing inom Svenska
kyrkan. Jag ville ha reda på förekomst och tänkbara åtgärder mot detta
beteende.
Kyrkomötet avslog motionen och hänvisade till att man på stiften hade
resurser att hantera förekommande fall på ett professionellt och adekvat sätt.
Men det handlar inte om det. Mobbing inom Svenska kyrkan är inte bara
enskilda fall, som man mer eller mindre professionellt hanterar på respektive
stift, utan mobbing är ett problem som rör hela Svenska kyrkan och för den
delen också hela svenska samhället att det förekommer.
Hur kan det förekomma att människor som kallar sig kristna överhuvudtaget
kan bete sig på detta sätt? Och detta så mycket mer som man för
konfirmander och i många andra sammanhang åtminstone gör sken av att stå
för ordet: "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också
göra för dem."
Varför är det alltid den som blir mobbad som måste träda fram och redovisa
sin smärta? Varför träder aldrig den som mobbar fram?
Det kan bero på att den som mobbar gör det utan att veta om det, att
vederbörande förnekar att han mobbar och att hans mobboffer bara inbillar
sig illvillighet där ingen illvillighet finnes, att han är egenrättfärdig och inte vill
erkänna för sig själv och andra att han är en mobbare, att han är illvillig men
inte vill eller inte orkar stå för det eller en kombination av en eller flera av
dessa orsaker.
Varför skall bara den mobbade ha ansvaret för den uppkomna situationen.
Varför skall den mobbade ensam dras med skuldkänslor för sina
hämndtankar och för sin bitterhet, när han blir mobbad.
Varför är det den mobbade som söker läkare eller blir förmådd att söka
läkare och psykolog?
Är det inte för att man medvetet eller omedvetet anser att den som låter sig
mobbas, den som inte har förmåga att upprätthålla personlig integritet,
oförmåga att få sin person och det man gör och säger respekterat, den är en
sjuk person, medan de som mobbar är friska, sunda och normala människor.
Det är onormalt att inte ha förmåga att ha personlig integritet och att inte ha
förmåga att skapa respekt för sin person och det man gör och säger. Därför
är det helt naturligt att den som blir mobbad söker läkare och att den som blir
mobbad kämpar med sina skuldkänslor för att han låter sig mobbas. Det skall
vara så, Eller?
När man talar om mobbing låter det som att det är något temporärt, något
som inträffar, men som kan rättas till. Och då handlar det om att man kommit
snett på något vis och det kan i lyckliga fall rättas till.
Men hur skall man göra med en människa som har kronisk oförmåga att
skapa sig personlig integritet och en kronisk oförmåga att skapa respekt för
sin person och för det man gör och säger?
Att åkomman är kronisk betyder att livet blir ett livslångt lidande för den
personen.
Samtidigt känner sig omgivningen maktlös och en sådan åkomma verkar
oåtkomlig och allt det oåtkomliga osynliggöres i vårt samhälle, som vore det
inte existerande.
Den mobbades liv blir emellertid ett livslångt tiggande om kärlek, förståelse,
bekräftelse. Detta värjer sig människorna för.
Den mobbade stämplas således som en människa som ständigt vädjar till
medmänniskorna: "tyck synd om mig!", och man tycker att han iställer är värd
en spark därbak. Den mobbade blir stämplad som en gnällspik, en surpuppa,
en som är obenägen att ta kontakt och som bara kräver utan att ge något i
utbyte.
Så stöter man bort honom och såret hos den mobbade smärtar än mer och
begäret efter förståelse, kärlek och bekräftelse blir alltmer pockande och
skriande. Hittills har man nöjt sig med att konstatera att det är ett
sandlådeproblem, dvs. ett problem som har sin rot och sitt ursprung i tidig
barnaålder och medlet för att komma tillrätta med det har varit det primitiva:
lär ungarna att slå tillbaka, när de blir illa behandlade.
För att följa upp min motion 1993 skrev jag senare under hösten till samtliga
biskopar, där jag bad om synpunkter på problemet.
Det var två som svarade.
Att Svenska kyrkans episkopat teg, så när som på dessa två kan endast
bero på att frågan var likgiltig för dem och än mer frågaren. Ändå skulle de i
varje sammanhang försäkra att så inte var fallet, men på något annat sätt kan
man inte förstå deras egendomliga tystnad.
Vad skall man göra med dessa människor och finns det några möjligheter
att förbättra deras liv, är det möjligt att den sunda starka normala mänskliga
omgivningen ändrar sin attityd lite till dem, eller skall man bara förbigå dem
med tystnad?
Jag hemställer
att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen utarbetar ett program för
hur man skall hantera ovan beskrivna mobbingfall.
Alva i maj 1996
Per Ronquist
|