Motion till ombudsmötet

1996:501

av Per-Åke Axelsson
om de utvecklingsstördas situation i Svenska kyrkan

I Svenska kyrkan förkunnas det ofta från predikstolar och i andra sammanhang, att "Kyrkan är till för de allra svagaste och mest utsatta människorna".

Idag räknar man med att drygt 0,5 % av Sveriges befolkning har någon form av utvecklingsstörning (43 500 pers. av 8,7 milj. inv.) Detta gör de utvecklingsstörda till den största handikappgruppen i Sverige!!

Vad Kyrkan genom sina församlingar gör för denna grupp är helt beroende av enskilda "eldsjälars" intresse och förmåga. Men det är många gånger svårt, vilket inte minst undertecknad erfarit, att hitta former (texter, psalmer och sånger) för denna viktiga verksamhet.

Vi behöver varandra, i ett ömsesidigt givande och tagande, för att Svenska kyrkan ska kunna leva upp till det Hon så ofta förkunnar.

Det vore en stor styrka att ha någon/några på riksnivå som får ett särskilt ansvar för de utvecklingsstörda och deras möjligheter att på ett fullvärdigt sätt delta i församlingarnas gemenskap.

Mot bakgrund av det ovan anförda yrkar jag

att ombudsmötet begär att Stiftelsestyrelsen undersöker hur de utvecklingsstördas möjligheter, att aktivt delta i församlingsgemenskapen, kan tillgodoses.
Rånås den 21 maj 1996

Per-Åke Axelsson