Läronämndens yttrande
1996:505

med anledning av motion om ställningstagande i
moraliska frågor.

Till läronämnden har för yttrande överlämnats OMot 1996:528 och OMot 1996:529.

Under lång tid omfattade samhället i princip kristna värderingar. Samhälle och kyrka hade samma utgångspunkt för sina ställningstaganden i moraliska frågor. I dag är Sverige ett pluralistiskt samhälle med skilda värderingar i olika frågor och med en sekulär utgångspunkt i samhällets arbete med etiska frågor. Kunskapen om vad kristen tro och etik innebär är i dag låg. Därför är det väsentligt att Svenska kyrkan bearbetar och klargör sin uppfattning i etiska frågor som ett bidrag till samhället och till den enskilde kristnes egen reflektion. Detta har läronämnden jämväl framhållit i sina yttranden Ln 1993:508 och 1995:504.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.