Kyrkomötet
KO 1996:1

Organisationsutskottets betänkande

Svenska kyrkans centralstyrelses verksamhetsberättelse för år 1995

Till utskottet har för beredning hänvisats Svenska kyrkans centralstyrelses verksamhetsberättelse för år 1995 (CsSkr 1996:2). Revisionsberättelse för år 1995 har överlämnats av kyrkomötets revisorer och Riksrevisionsverket (bilaga 1).

I samband med behandlingen har utskottet kallat generalsekreterare Sören Ekström och planeringschef Anders Lindberg för att svara på utskottets frågor.

Sammanfattning

Verksamhetsberättelsen innehåller följande avsnitt:

1. Den allmänna utvecklingen

2. Centralstyrelsens sammansättning och organisation m.m.

3. Centralstyrelsens utredningar och kommittéer

4. Samrådsorgan och representation

5. Behandling av kyrkomötets ärenden

6. Remisser och yttranden

7. Ekumeniskt och internationellt arbete

8. Verksamheten i övrigt

9. Svenska kyrkans författningssamling

10. Svenska kyrkans utredningar

11. Ekonomi

12. Kyrkomötets skrivelser till regeringen

Till verksamhetsberättelsen är fogat förutom Centralstyrelsens och kyrkomötets bokslutshandlingar ett flertal bilagor.

Yttranden

Med anledning av skrivelsen CsSkr 1996:2 har yttranden inhämtats från ekonomiutskottet (bilaga 2) och från ekumenikutskottet (bilaga 3).

Motionen

I motion KMot 1996:20 av Lars Rydje hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i kommande verksamhetsberättelser årligen redovisar utvecklingen av statsbidragen till Svenska kyrkan och övriga trossamfund och därvid även beaktar vad ovan anförts om statliga indragningar från kyrkan.

I motionen konstateras att några statsbidrag ej sedan budgetåret 1991-92 utgår till Svenska kyrkan och därmed har Centralstyrelsen upphört att i verksamhetsberättelsen redovisa statsbidragen till trossamfund.

Motionären framför följande skäl till att en redovisning av dessa uppgifter nu skall ske:

Svenska kyrkan har fått vidkännas ekonomiska indragningar.

Svårigheter att få en överskådlig bild av statsbidrag och indragningar.

Behov av jämförelse med andra trossamfunds relationer med staten, statsbidrag och indragningar, på detta område.

Centralstyrelsens verksamhetsberättelse återger bl.a. lägesrapporter för utredningar och projekt. Utskottet konstaterar att arbetet med målformuleringar måste fortsätta att utvecklas, så att arbetet med måluppföljning effektiviseras.

Till betänkandet bifogas revisionsberättelse från kyrkomötets revisorer (bilaga 1). Berättelsen ger inte anledning till anmärkning

Vad beträffar motionen delar utskottet motionärens uppfattning om att det finns behov av en redovisning i Centralstyrelsens verksamhetsberättelse av statsbidrag till och indragningar från Svenska kyrkan, samt en redovisning av övriga trossamfunds statsbidrag.

Utskottet hemställer

1. att kyrkomötet med godkännande lägger Centralstyrelsens verksamhetsberättelse för år 1995 (CsSkr 1996:2) med tillhörande dokument till handlingarna.

2. att kyrkomötet med bifall till motion KMot 1996:20 begär begär att Centralstyrelsen i kommande verksamhetsberättelser årligen redovisar utvecklingen av statsbidragen till Svenska kyrkan och övriga trossamfund och därvid även beaktar vad ovan anförts om statliga indragningar från kyrkan.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På organisationsutskottets vägnar

Birgitta Johansson

Erik Apelgårdh

Närvarande: Birgitta Johansson, ordförande, Birgitta Björner, Bengt Englund, Lena Gustavsson, Börje Henriksson, Margareta Holmberg, Leif Högberg, Sten Johansson, Göte Karlsson, Gudrun Larsén, Berit Möllebäck, Runar Patriksson, Birgitta Reimer, Lars Starkerud och Kjell Söderberg.

Biskop Henrik Svenungsson och biskop Tord Harlin har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 1: Revisionsberättelse. Pappersoriginal postas och faxas från Öhrlings i Uppsala

Bilaga 2: KO1.B2 (Ekonomiutskottet)

Bilaga 3: KO1.B3 (Ekumenikutskottet)