Motion till kyrkomötet

1996:20

av Lars Rydje
om statsbidragen till trossamfund

Centralstyrelsen gjorde tidigare en sammanställning av statsbidragen till Svenska kyrkan och övriga trossamfund. Den senaste redovisningen gjordes tydligen i CsSkr 1990:3 (s. 5 och 41) och avsåg åren 1978--89. Följande år förklarade styrelsen bl.a. (CsSkr 1991:2 s. 74 f.), att det fr.o.m. budgetåret 1991/92 inte längre utgick några statsbidrag av detta slag, och konstaterade därför: "Då det inte längre utgår statsbidrag till Svenska kyrkan via kyrkofonden finner Centralstyrelsen att uppdraget att redovisa en jämförelse av statsbidragens storlek till Svenska kyrkan resp. frikyrkorna inte längre är aktuellt."

Sedan 1990--91 har åtskilligt hänt på detta område. I spåren av den kärvare situationen i allmänhet har statsmakten infört något som kan beskrivas som negativa statsbidrag, nämligen särskilda indragningar av kyrkliga medel till staten av närmast konfiskatorisk karaktär. Från stiftsstyrelsen i Västerås har vi tidigare i brev till regeringen kraftigt protesterat mot detta. Dessa indragningar har de senaste åren blivit omfattande och har skett på flera olika sätt och med skilda motiv och beräkningsgrunder. Detta har bl.a. medfört, att den totala bilden av statsbidrag till kyrkan från staten och indragningar från kyrkan till staten blivit svåröverskådlig. Och någon jämförelse med motsvarande förhållanden i relationen mellan staten och övriga trossamfund har veterligen inte heller gjorts.

Allt detta är tillräckliga skäl för en ny översiktlig redovisning. Kyrkomötet bör anmoda Centralstyrelsen att i kommande verksamhetsberättelser årligen redovisa utvecklingen av statsbidragen till Svenska kyrkan och övriga trossamfund. Därvid bör även de särskilda statliga indragningarna beaktas för att bilden skall bli tydlig. Däremot bör man dock, liksom tidigare, inte beakta de generella statsbidrag resp. generella indragningar som lämnats resp. drabbat inte bara trossamfunden utan även andra delar av samhället. Det är enbart sådant som specifikt riktats mot trossamfunden som bör tas med i redovisningen.

Sammanställningen bör vara en fortsättning av den tidigare årliga redovisningen.

Med anledning av vad som anförts hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i kommande verksamhetsberättelser årligen redovisar utvecklingen av statsbidragen till Svenska kyrkan och övriga trossamfund och därvid även beaktar vad ovan anförts om statliga indragningar från kyrkan.
Borlänge den 13 juni 1996

Lars Rydje