Ekonomiutskottets betänkande
1996:1

Budget för kyrkomötet 1997

I detta betänkande behandlar utskottet Svenska kyrkans centralstyrelses skrivelse CsSkr 1996:1 Budget för kyrkomötet 1997 och motionen KMot 1996:18 av Juhani Rantanen.

I motionen hemställes

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen för kyrkomötet 1997 lägger fram förslag om flerårsbudget för åren 1998, 1999 och 2000.

För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Utskottet har inhämtat upplysningar från kyrkomötets presidium, förvaltningsdirektören Lars-Olof Hellgren, revisorerna Gustav Nilsson och Jan-Olof Lindberg samt kanslichefen i Kyrkofonden Torbjörn Zygmunt.

Centralstyrelsen har beslutat överlämna skrivelsen till kyrkomötet utan egen hemställan.

Centralstyrelsen har i budgetskrivelsen beräknat medelsbehovet till ca. 16,8 miljoner kronor för en sammanträdestid om 12 dagar, baserat på ett antagande om en kostnadsutveckling om ca. 4 % jämfört med innevarande år. Därutöver beräknas kostnaderna för kost och logi öka med 7% i förhållande till år 1995 och lokalkostnaderna med 130 000 kronor. Förhyrningen av en voteringsanläggning ökar övriga kostnader med 300 000 kronor.

Inledningsvis noterar utskottet att budgetförslaget fortfarande är otillgängligt utformat och i vissa delar alltför översiktligt trots tidigare uttalade önskemål i dessa stycken från utskottets och kyrkomötets sida . Dessa iakttagelser gäller inte minst tabellverket, som saknar den stringens som rimligen måste kunna ställas på detta.

När det gäller förslagets materiella innehåll i övrigt, konstaterar utskottet att den negativa kostnadsutvecklingen ännu ej är bruten, vilket till en inte oväsentlig del torde ha sin förklaring i den rådande osäkerheten om kyrkomötets långsiktiga lokalisering. Detta förhållande finner utskottet utomordentligt otillfredsställande, då det bl.a. kan försvåra en lagstadgad kostnadseffektiv upphandling och i väsentliga avseenden förhindra den önskvärda flerårsbudgetering som efterlyses i motionen KMot 1996:18. Detta senare önskemål - i vilket utskottet principiellt instämmer - tillgodoses endast marginellt genom den inriktning Centralstyrelsen i sin egenskap av styrelse för SFRV redovisar i budgetskrivelsen för denna stiftelse för år 1997 (StSkr 1996:501, sid 8). Här anges en ram för åren 1998-99 på en oförändrad kostnadsnivå också för kyrkomötet. Denna inriktning får emellertid med hänsyn till de nuvarande planeringsförutsättningarna mera betraktas som en ambitionsnivå än ett reellt budgetförslag, vilket - trots omständigheterna - vore önskvärt få redovisat. Förutsättningarna för att åstadkomma ett sådant skulle sannolikt underlättas avsevärt om kyrkomötets presidium fattade beslut om kyrkomötets lokalisering med minst två års framförhållning. Med hänsyn till den osäkerhet i lokaliseringsfrågan som kan bli bestående också en del av den närmaste mandatperioden, torde ett sådant beslut inte störa en mera långsiktig permanent lösning.

Med dessa noteringar förordar utskottet att kyrkomötet godkänner den av Centralstyrelsen föreslagna budgeten för 1997.

Härutöver får utskottet ånyo erinra om den alltjämt otillfredsställande ordningen med gällande föreskrifter om budget för Centralstyrelsen i 6 och 7 kyrkliga kungörelsen (SKFS 1989:9) med instruktion för Svenska kyrkans centralstyrelse, trots att Centralstyrelsens verksamhet sedan 1991 i allt väsentligt redovisas inom ramen för SFRV. Kyrkomötet har godkänt den nu av praktiska skäl utvecklade ordningen, varför det enligt utskottet är angeläget att denna också få genomslag i de aktuella föreskrifterna - en åtgärd som kan vidtas oavsett det nu pågående kyrka-stat arbetet. Kyrkomötet bör därför uppdra åt Centralstyrelsen att förelägga kyrkomötet ett förslag i frågan till nästa års kyrkomöte.

Centralstyrelsens skrivelse, som bör bifallas, föranleder i övrigt ingen utskottets erinran.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

1. beträffande budget för kyrkomötet
   att kyrkomötet med anledning av Centralstyrelsens skrivelse 1996:1 och motionen KMot 1996:18 som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad utskottet anfört.

2. beträffande anslagsbehovet ur Kyrkofonden för kyrkomötet
   att kyrkomötet fastställer anslagsbehovet för år 1997 till 16 850 000 kronor.

3. beträffande föreskrifterna om budget för Centralstyrelsen
    att kyrkomötet uppdrar åt Centralstyrelsen att förelägga kyrkomötet ett förslag i frågan till 1997 års kyrkomöte.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Anders Karlberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lars Öhlin, Inga-Lisa Eklundh, Birger Jansson, Ann-Marie Hallin, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Boris Olsson, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson, Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.