Andra kyrkolagsutskottets betänkande 1996:2Prästens tystnadsplikt
Sammanfattning
Utskottet tillstyrker Centralstyrelsens förslag att hos regeringen begära att
bestämmelserna om prästens tystnadsplikt ändras så att den omfattar även andra präster
i Svenska kyrkan än de som vigts i Svenska kyrkans ordning samt att uttrycket
själavårdande samtal skall bytas ut mot uttrycket enskild själavård.
Skrivelsen CsSkr 1996:4, vari Svenska kyrkans centralstyrelse föreslår kyrkomötet att hos
regeringen begära sådana ändringar i 36 kap. 1 kyrkolagen och 36 kap. 5
rättegångsbalken som framgår av skrivelsens författningsförslag.
Läronämndens yttrande Läronämnden har avgett ett yttrande (Ln 1996:15) över skrivelsen. Yttrandet är fogat
till betänkandet som bilaga.
Utskottet
Gällande bestämmelser
Bestämmelser om tystnadsplikt finns i 36 kap. kyrkolagen. Den som i Svenska kyrkans
ordning har vigts till det kyrkliga ämbetet som präst har tystnadsplikt i fråga om
uppgifter som han eller hon har erfarit under bikt eller själavårdande samtal. I fråga om
sekretess inom Svenska kyrkans församlingsvårdande verksamhet hänvisas till
föreskrifter i sekretesslagen (1980:100).
Bestämmelser om vittnesplikt i rättegång finns i 36 kap. rättegångsbalken. Däri
hänvisas i fråga om tystnadsplikt för den som i Svenska kyrkans ordning har vigts till
det kyrkliga ämbetet som präst till bestämmelsen i kyrkolagen. För den som är präst
eller intar motsvarande ställning i något annat trossamfund föreskrivs förbud mot att
höras som vittne om något som han eller hon har erfarit under bikt eller själavårdande
samtal.
Förslaget
Centralstyrelsens förslag innebär att tystnadsplikten skall gälla inte endast den som i
Svenska kyrkans ordning har vigts till det kyrkliga ämbetet som präst utan även annan
som är behörig att utöva det kyrkliga ämbetet som präst i Svenska kyrkan. Vidare
föreslås att begreppet själavårdande samtal ersätts med begreppet enskild själavård. I
fråga om rättegångsbalken föreslås att bestämmelsen om vittnesplikt anpassas till
ändringen i bestämmelsen om tystnadsplikt i kyrkolagen.
Centralstyrelsen anser att ändringarna bör träda i kraft den 1 januari 1997.
Bakgrund
Bestämmelser om behörighet för prästtjänst finns i 32 kap. kyrkolagen. Bara den som
bekänner Svenska kyrkans lära får inneha en biskops- eller prästtjänst, och en
prästtjänst får innehas bara av den som är behörig att utöva det kyrkliga ämbetet som
präst. Regeringen får meddela föreskrifter om särskilda villkor för behörighet till
prästtjänster. Bestämmelser om inträde i det kyrkliga ämbetet finns i kyrkliga
kungörelsen (SKFS 1992:12) om det kyrkliga ämbetet som präst och biskop. Frågor om
en prästkandidats inträde i det kyrkliga ämbetet prövas av domkapitlet. Till präst får
vigas bara den som är döpt i Svenska kyrkans eller någon annan kristen kyrkas ordning
och har blivit godkänd i prästexamen.
Präster som har prästvigts i någon annan kyrkas ordning och som av ett domkapitel har
förklarats behöriga att utöva det kyrkliga ämbetet som präst i Svenska kyrkan omfattas
således inte av kyrkolagens bestämmelser om tystnadsplikt. När det gäller utövandet av
prästämbetet finns det i övrigt inga skillnader mellan den som prästvigts i Svenska
kyrkans ordning och den som har behörighetsförklarats av ett domkapitel.
I Centralstyrelsens skrivelse anförs att den nuvarande begränsningen av den krets för
vilken tystnadsplikten gäller kom med lagen (1979:926) om tystnadsplikt för präst inom
Svenska kyrkan och inte synes vara föranledd av någon uttalad avsikt att inskränka
tystnadsplikten till de präster som prästvigts i Svenska kyrkans ordning.
Centralstyrelsen anser att den föreslagna lagändringen är nödvändig med hänsyn såväl
till att den som behörighetsförklarats av ett domkapitel fullt ut skall kunna fullgöra
uppdraget att vara präst i Svenska kyrkan som till de enskilda personer som vänder sig i
förtroende till Svenska kyrkans präster. Det är enligt Centralstyrelsen viktigt att, såsom
hittills varit fallet, tystnadsplikten är knuten till behörigheten att utöva prästämbetet och
inte till innehavet av någon särskild tjänst.
I fråga om tystnadspliktens omfattning uttalar Centralstyrelsen att med den föreslagna
förändringen den i kyrkolagen stadgade tystnadsplikten för präster kommer att gälla
själavårdande samtal som sker under avskildhet i ett personligt möte mellan en präst
och en konfident (eller ett par konfidenter med ett gemensamt problem som de
tillsammans vill bearbeta inför prästen) samt att denna tystnadsplikt också skall gälla en
personlig brevväxling mellan präst och konfident, där man behandlar förhållanden som
avser konfidentens liv eller tro.
Enligt direktiven (dir. 1995:162) till utredningen om den rättsliga regleringen av de
ändrade relationerna mellan staten och Svenska kyrkan skall bl.a. utredas frågan om
handlingars offentlighet i Svenska kyrkan med inriktning på att offentlighetsprincipen
skall tillämpas även i fortsättningen och i detta sammanhang också bedömas
Kyrkoberedningens förslag till lag om tystnadsplikt inom Svenska kyrkan. Detta
förslag, som lades fram i beredningens betänkande Staten och trossamfunden (SOU
1994:42), innebar att den som i Svenska kyrkans ordning vigts till präst, diakon eller
diakonissa skulle ha tystnadsplikt i fråga om de uppgifter som han eller hon har erfarit
under bikt eller själavårdande samtal.
Andra frågor
I Centralstyrelsens skrivelse finns även diskussion av vissa frågor som inte direkt
omfattas av det förslag som läggs fram för kyrkomötet. Styrelsen påpekar att, oaktat att
sekretessen kan betecknas som absolut, har dess räckvidd likväl diskuterats i vissa
hänseenden. Det gäller omfattningen av begreppet själavårdande samtal, utlämnande av
anonymiserade uppgifter, innebörden av att konfidenten medger att uppgifter lämnas
vidare, prästens skyldighet att ingripa för att förhindra vissa allvarliga brott som är "å
färde" (åtvarning) samt möjligheten att i nödsituationer röja hemliga uppgifter.
I det utredningsbetänkande som ligger till grund för Centralstyrelsens skrivelse,
Prästens tystnadsplikt (Svenska kyrkans utredningar 1995:4) ges en omfattande
redovisning av vad som kan anses gälla på området. Redovisningen omfattar också
gränsfrågor då prästen fullgör andra uppgifter än själavård. Detta gäller bl.a. då prästen
har en arbetsledande ställning och därför bedriver någon personalsocial verksamhet.
Centralstyrelsen betonar att gränsdragningsproblem kvarstår när det gäller att tydligt
ange vad som faller inom ramen för den absoluta tystnadsplikten. Det gäller också
tystnadspliktens grund, som inte är en privat överenskommelse mellan präst och
konfident utan en i kyrkans lära och ordning grundad och genom lagstiftningen
fastställd plikt. Vidare pekas på avgränsningsproblematiken såvitt gäller
telefonsjälavården. En annan fråga gäller möjligheterna till handledning och
konsultation.
Centralstyrelsen hänvisar till att utredningen konstaterat att det även fortsättningsvis
kommer att uppstå problem vad gäller att avgränsa den enskilda själavården och att
gränsfallen inte kan beskrivas i lagstiftning samt sagt att lagen därför behöver
kompletteras med allmänna råd utfärdade av Centralstyrelsen, förslagsvis efter samråd
med biskopsmötet. Styrelsen framhåller att det naturligtvis är av mycket stor betydelse
att frågorna kring tystnadsplikten behandlas utförligt i den grundläggande
prästutbildningen men att det också finns behov av att frågor av detta slag tas upp i
fortbildning och liknande sammanhang. Även inom bl.a. den juridiska utbildningen
behöver den särskilda prästerliga tystnadsplikten uppmärksammas. Härtill finns det
också ett mer allmänt informationsbehov. De föreliggande utbildnings- och
informationsbehoven motiverar enligt styrelsen att det i linje med vad utredningen
föreslagit utarbetas skriftligt material om tystnadspliktens innebörd och omfattning.
Styrelsen avser också att i samverkan med biskopsmötet svara för att detta kommer till
stånd. Det är härvid enligt styrelsen naturligt att biskoparna har ett särskilt ansvar för
sådant som har karaktären av pastorala råd beträffande tystnadspliktens tillämpning.
Utskottets bedömning
Utskottet delar Centralstyrelsens uppfattning om behovet av de föreslagna ändringarna i
bestämmelserna om tystnadsplikt och därav följande undantag från vittnesplikten.
Utskottet tillstyrker således att kyrkomötet begär av regeringen att den lägger fram
förslag för riksdagen om lagändringar av det innehåll som styrelsen föreslagit.
Utskottet anser att den genomgång av rättsläget och diskussion om med tystnadsplikten
sammanhängande problem som har gjorts främst i utredningsbetänkandet men också i
Centralstyrelsens skrivelse är värdefull. Utskottet ser med tillfredsställelse att
Centralstyrelsen uttalat sin avsikt att i samverkan med biskopsmötet svara för att
skriftligt material utarbetas om tystnadspliktens innebörd och omfattning.
Hemställan
Utskottet hemställer
beträffande prästens tystnadsplikt
att kyrkomötet med anledning av CsSkr 1996:4 hos regeringen begär att förslag
föreläggs riksdagen om lagändringar av det innehåll som Centralstyrelsen föreslagit.
Sigtuna den 23 augusti 1996
På andra kyrkolagsutskottets vägnar
Torgny Larsson
/Margareta Landerholm
Närvarande: Torgny Larsson, ordförande, Birgith Wiklund Molberg, Gunnar Lindberg,
Wivi-Anne Radesjö, Tor Frylmark, Sune Holgersson, Anna-Lena Forsdahl, Thomas
Söderberg, Herbert Sjödin, Ingrid Johansson Fjelkman, Berith Öhrnberg, Per-Jan
Wållgren, Hans-Olof Andrén, Göran Åberg och Britt Louise Agrell.
Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.
|