Läronämndens yttrande
1996:15

med anledning av Svenska kyrkans centralstyrelses
skrivelse om prästens tystnadsplikt

Till läronämnden har för yttrande överlämnats CsSkr 1996:4.

Prästens tystnadsplikt är identitetsmässigt grundläggande både för prästen och kyrkan. I prästens uppdrag ligger att utöva själavård, ge andlig vägledning och överräcka syndernas förlåtelse. För att kyrkan skall vara kyrka och ha förtroende bland människor för sitt uppdrag är det avgörande att prästen har en absolut tystnadsplikt och under inga omständigheter får röja personliga förhållanden som kommit fram vid enskilt själavårdande samtal.

Centralt i bikten är tillsägandet av syndernas förlåtelse, föregånget av syndabekännelse och oftast av samtal. För bikten finns en fast form. Ett införande av begreppet "enskild själavård" i stället för det mer oprecisa "själavårdande samtal i övrigt" framhäver likheten med bikten. Enskild själavård anger tydligt att som kriterier för prästens tystnadsplikt gäller, att denna omfattar själavårdande samtal som sker under avskildhet i ett personligt möte mellan en präst och en konfident eller ett par konfidenter med ett gemensamt problem som de vill bearbeta tillsammans. Tystnadsplikten omfattar också brevväxling om konfidenters personliga förhållanden.

Vissa kriterier avgör när tystnadsplikt råder. För tydlighetens skull kan präst och konfident i ett enskilt fall klargöra om så är fallet, men tystnadsplikten uppkommer eller upphävs inte av någon överenskommelse. Prästen har ansvar för att tystnadsplikten upprätthålls. Det är viktigt att all enskild själavård enligt angivna kriterier omfattas av denna plikt, också s.k. telefonsjälavård i olika former.

Det är oundvikligt att även med den föreslagna definitionen av tystnadspliktens omfattning kommer gränsdragningsproblem att uppstå. Tystnadsplikten måste klargöras i praxis och enligt läronämndens uppfattning aktualiseras i undervisning och samtal.

För att prästen skall kunna upprätthålla tystnadsplikten är det viktigt med möjlighet till handledning för enskild själavård. Handledningen är en hjälp för prästen själv. En total avidentifiering är en nödvändig förutsättning för att inte tystnadsplikten skall urholkas.

Sigtuna den 19 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Klas Hansson

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Tord Harlin, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Biörn Fjärstedt, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup, Catharina Stenqvist.