Första kyrkolagsutskottets betänkande

Lagstiftning om Svenska kyrkan

Till utskottet har hänvisats

dels motion KMot 1996:32 av Ulrika Hörberg Stake, vari hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om införande av begreppet "menigheter i trossamfund som regleras i särskild lag" i 1 kap. 7 regeringsformen,

dels motion KMot 1996:34, likaså av Ulrika Hörberg Stake, vari hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om behovet av lagstiftning om kyrkliga val, ekonomi och offentlighet.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionerna.

Kyrkomötet behandlade vid 1995 års sammanträde på grundval av regeringens skrivelse RegSkr 1995:1 och andra kyrkolagsutskottets betänkande 2KL 1995:1 frågan om ändrade relationer mellan staten och Svenska kyrkan. Den 28 augusti 1995 beslöt kyrkomötet till alla delar i enlighet med utskottets hemställan (kskr 1995:15). Kyrkomötet tog därmed bl.a. även ställning till, och avslog, ett under överläggningen framställt särskilt yrkande angående ett tillkännagivande av innebörd att regeringsformens bestämmelser om kommuner även fortsättningsvis borde innefatta också församlingar och samfälligheter (prot. s. 232 och 264). Det avslagna yrkandet var framställt mot särskild bakgrund av utskottets ställningstagande beträffande en kyrkoskatt. Den sålunda av kyrkomötet beslutade relationsreformen hade beretts under en följd av år och vilade framförallt på Kyrkoberedningens förslag i betänkandet Staten och trossamfunden (SOU 1994:42) jämte remissyttrandena därutöver.

Riksdagen har härefter fattat ett principbeslut om ändrade relationer med godkännande av riktlinjer som regeringen lagt fram i proposition (prop. 1995/96:80, bet. 1995/96: KU 12, rskr. 1995:84).

De bägge förevarande motionerna angår frågor som har beretts inför besluten om relationsreformen, vilka beslut i sin tur ligger till grund för pågående utredningsarbete inför reformens genomförande.

Motion KMot 1996:32 syftar till att församlingarnas offentligrättsliga ställning skall vidmakthållas genom grundlagsstadgande på ett sätt som enligt utskottets mening skulle rubba förutsättningarna för den inledda reformen. Utskottet kan inte tillstyrka detta.

Motion KMot 1996:34 åsyftar ett tillkännagivande till regeringen med begäran om en uttömmande lagreglering av frågor om val av beslutande organ, fastställande av budget och kyrkoavgift, årsredovisning, revision och ansvarsfrihet, liksom om en lagreglering av frågor om offentlighet. Utskottet vill med anledning härav endast erinra om att frågorna om behövliga grundläggande kompetens- och valbestämmelser samt om handlingars offentlighet i Svenska kyrkan utreds av den statliga utredningen om trossamfundens rättsliga reglering (dir. 1995:162), så vitt gäller den senare frågan med inriktning på fortsatt tillämpning av offentlighetsprincipen, och att det övriga faller inom ramen för pågående inomkyrkligt utredningsarbete enligt av Centralstyrelsen meddelade direktiv den 14 december 1995. Vad som skall regleras i författning resp. i inomkyrklig ordning följer i allt väsentligt av 1995 års principbeslut. Det finns enligt utskottets mening inte heller på förevarande punkter skäl för kyrkomötet att nu tillkännage någon mening som ingriper i förutsättningarna för reformarbetet.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet beträffande lagstiftning om Svenska kyrkan

att kyrkomötet avslår motionerna KMot 1996:32 och KMot 1996:34.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Sten Pålsson

--
Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Börje Dahlvid, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop KG Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.