Motion till kyrkomötet

1996:34

av Ulrika Hörberg Stake
om fortsatt lagstiftning om kyrkliga val, m.m.

Kyrkoberedningen föreslog i sitt slutbetänkande (SOU 1994:42) en särskild lag med grundläggande bestämmelser om Svenska kyrkan. Den föreslagna lagen var mycket kortfattad.

Regeringen bedömer i prop. 1995/96:80, att dess förslag till lag om Svenska kyrkan kan bli något mer omfattande än vad kyrkoberedningen föreslagit, främst beträffande de uppgifter och den kompetens som tillkommer de olika kyrkliga nivåerna.

En kärnpunkt i lagen synes bli bestämmelserna om skyldighet för den som tillhör Svenska kyrkan att betala kyrkoavgift.

Eftersom kyrkoavgiften således blir lagfäst är det enligt min mening viktigt, att också formerna för dess fastställande och kontrollen av dess användning bestäms i lag. Även om såväl kyrkomötet som regeringen betonat vikten av att lagen om Svenska kyrkan inte blir för omfattande bör den därför innehålla uttömmande bestämmelser om utseende av beslutande organ (eventuellt i en särskild vallag), fastställande av budget och kyrkoavgift, upprättande av årsredovisning, revision och ansvarsfrihet. Ett minimikrav beträffande offentlighetsprincipen bör vara att den gäller i fråga om kyrkans ekonomi.

Mot bakgrund av det anförda hemställer jag

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om behovet av lagstiftning om kyrkliga val, ekonomi och offentlighet.

Arvika den 17 juni 1996

Ulrika Hörberg Stake