Motion till kyrkomötet

1996:32

av Ulrika Hörberg Stake
om församlingarnas status i framtidens kyrka och samhälle

Begreppet kyrklig kommun är inte omistligt. Det förekom i lagtext först i 1982 års lag om församlingar och kyrkliga samfälligheter. Det materiella innehållet i begreppet är dock signifikativt för Svenska kyrkan. Tvärtemot den kanoniska lagen präglades redan på medeltiden församlingen av det lokala självbestämmandet. Långt innan primärkommunen var uppfunnen var församlingen lokalsamhällets offentliga förvaltning.

Såväl kyrkomötet som regeringen har uttalat, att det är viktigt att positivt säkerställa vad kommunstatusen hittills stått för. I prop. 1995/96:80 menar regeringen att detta kan ske genom ett inomkyrkligt regelsystem. Jag tror också att detta till dels är möjligt, men församlingens offentligrättsliga ställning skulle gå förlorad.

I förslagen till lagar om trossamfund och om Svenska kyrkan talas om samfunden, men byggstenarna, församlingarna, kommer på undantag. Den nya rättsfiguren trossamfund behöver kompletteras med rättsfiguren "menighet", som kan stå inte bara för Svenska kyrkans församlingar och samfälligheter utan också för andra samfunds motsvarigheter. Detta kunde ske genom en komplettering av Regeringsformens 1 kap. 7 . Häri skulle också menigheternas rätt att ta ut avgift (skatt av sina medlemmar kunna skrivas in.

Nuvarande text Mitt förslag
  Regeringsformen  Regeringsformen
  1 kap. Statsskickets grunder

-- -- --

paragraf 7 paragraf 7
I riket finns primärkommuner och landstingskommuner. Beslutanderätten i kommunerna utövas av valda församlingar. Kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina uppgifter. I riket finns primärkommuner, landstingskommuner och menigheter i trossamfund som reglerats i särskild lag. Beslutanderätten i kommuner och menigheter utövas av valda församlingar. Kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina uppgifter. Menigheterna får på samma sätt ta ut avgifter av sina medlemmar för skötseln av sina uppgifter.
Mot bakgrund av det anförda hemställer jag

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om införande av begreppet "menigheter i trossamfund som reglerats i särskild lag i 1 kap. paragraf 7 regeringsfomen.

Arvika den 17 juni 1996

Ulrika Hörberg Stake