Första kyrkolagsutskottets betänkande
1996:7

Diakonins ställning

Till utskottet har hänvisats motion KMot 1996:31 av Juhani Rantanen, vari hemställs

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om diakonins ställning i framtidens kyrka.

Av motionen framgår att den syftar till att det i det framtida regelverket för Svenska kyrkan skall finnas bestämmelser även om diakonins tjänst.

För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Läronämnden har avgivit yttrande i ärendet, Ln 1996:12, vilket biläggs detta betänkande.

Den nuvarande rättsliga regleringen av kyrkans diakoni utgörs endast av kyrkolagens bestämmelse i 11 kap. 4 om den kyrkokommunala kompetensen. Församlingen får enligt detta lagrum ha hand om frågor om främjande av kyrkans gudstjänstliv och undervisning samt diakoni och evangelisation. Bestämmelsens uppgift är att ange gränserna för den kyrkokommunala kompetensen. Utdebiterade skattemedel får därmed inte användas för angelägenheter som ligger utanför detta område. Bestämmelsen ges inte den innebörden att församlingen är skyldig att ägna sig åt de i paragrafen uppräknade uppgifterna. I stället skall den betraktas som en s.k. rättighetsparagraf i den meningen att den ger församlingen en lagstadgad rätt att använda sina ekonomiska resurser för dessa uppgifter. Det är församlingens egna organ, dvs. i sista hand kyrkofullmäktige, som avgör vilka resurser som ska satsas på de olika verksamhetsgrenarna.

Från teologisk synpunkt måste dock församlingens ansvar för diakonin ges en annan innebörd. Som läronämnden anfört i sitt yttrande över motionen är diakonin ett uttryck för kyrkans grundläggande identitet och oumbärlig för församlingen.

Vad särskilt gäller frågan om diakonatets ställning kan noteras att kyrkoordningskommittén i betänkandet Kyrkoordning för Svenska kyrkan, Svenska kyrkans utredningar 1995:7, har lagt fram förslag till en kyrkorättslig reglering av diakonatet. Förslaget bygger i sin tur på det förslag till reglering som finns i betänkandet Diakonens ämbete, Svenska kyrkans utredningar 1995:1.

Av direktiven till det inomkyrkliga utredningsarbetet inför kommande relationsförändring framgår att nyssnämnda betänkanden bör behandlas i detta sammanhang. I de direktiv som särskilt riktar sig till den utredningsgrupp som bl.a. skall behandla personalfrågor sägs beträffande diakonatet följande:

Remissyttrandena över betänkandet Diakonens ämbete (Svenska kyrkans utredningar 1995:1) visar att det finns ett starkt stöd för en kyrkorättslig reglering av diakonatet i huvudsak i linje med utredningsförslaget. I betänkandet framhålls att vissa arbetsrättsliga konsekvenser av förslaget med nuvarande kyrka-statrelationer kräver ändringar i kyrkolagen och att förändrade relationer kan medföra nya förutsättningar. Utredningsgruppen skall, med hänsyn tagen till förslagen i betänkandet Diakonens ämbete och de inkomna remissvaren, pröva frågorna som avser de arbetsrättsliga konsekvenserna av den föreslagna kyrkorättsliga regleringen av diakonatet. Avsikten är dock inte att det skall ske någon förändring i fråga om den lokala beslutanderätten beträffande inrättandet av diakontjänster.

Enligt utskottet har Centralstyrelsen i sina direktiv gjort en rimlig bedömning av behovet av reglering av diakonatet. Vad gäller frågan om diakonins ställning i församlingarna är det enligt utskottet viktigt att denna tydliggörs i det framtida regelsystemet för Svenska kyrkan. Utskottet utgår ifrån att detta kommer att beaktas i det pågående utredningsarbetet inför kommande relationsförändring. Något initiativ från kyrkomötets sida i denna fråga kan därmed ej anses påkallat. Motionen bör därför avslås.

Med hänvisning till det anförda får utskottet hemställa

beträffande diakonins ställning

att kyrkomötet avslår motion KMot 1996:31.

Sigtuna den 26 augusti 1996

På första kyrkolagsutskottets vägnar

Evert Josefsson

Patrik Tibbling

Närvarande:
Evert Josefsson, ordförande, Britas Lennart Eriksson, Börje Dahlvid, Sven Håkansson, Else-Maj Silvernagel, Ann-Marie Nilsson, Alvar Gahm, Inger Lifv, Åsa Ingårda, Kerstin Linder, Karl-Johan Nilsson, Göran Petterson, Gunnar Blomgren, Nils Gårder, Åke Blomqvist.

Biskop K G Hammar har deltagit i utskottets överläggningar.