Läronämndens yttrande
1996:12

med anledning av motion om diakonins ställning

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KMot 1996:31.

I den samhällsförändring som nu pågår är det viktigt att kyrkan stärker sambandet mellan ord och handling. Diakonin är ett uttryck för kyrkans grundläggande identitet och är oumbärlig för församlingen. Läronämnden vill betona vikten av att synen på diakonin som en nödvändig upp gift för kyrkan och församlingarna kommer till uttryck i det framtida regelsystemet.

Uppsala den 13 augusti 1996

På läronämndens vägnar

GUNNAR WEMAN

Ragnar Persenius

Närvarande: Ärkebiskop Gunnar Weman, ordförande, biskop Martin Lind, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd, biskop KG Hammar, biskop Lars Eckerdal, biskop Bengt Wadensjö, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Henrik Svenungsson, Göran Bexell, vice ordförande, Birger Olsson, Björn Skogar, Cristina Grenholm, Curt Forsbring, Anna-Lena Weberup.