Ekonomiutskottets betänkande

1995:2

om kollektredovisning

I detta betänkande behandlas motionen KMot 1995:4 av Åke Blomqvist om redovisningen av församlingskollekter och motionen KMot 1995:35 av Yngve Kalin och Gurli Nylund om redovisningen av kollekter.

Motionerna

I motionen 1995:4 hemställs

att kyrkomötet föreslår Centralstyrelsen upphäva 12 i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1987:6) om kollekter.

I motionen 1995:35 hemställs

1. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i kollektkungörelsen inför en föreskrift av följande lydelse: "Fastställda riks- och stiftskollekter skall, sedan de upptagits och sammanräkning skett, utan dröjsmål och senast tre veckor efter upptagandet betalas in till ett centralt konto..." samt

2. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen ålägger centrala kollektkontot att då bestämmelserna inte följs, meddela domkapitlet i det stift där den redovisande församlingen är belägen.

För de närmare motiveringarna hänvisas till motionerna.

Med ikraftträdande den 1 juli 1995 har Svenska kyrkans centralstyrelse upphävt 12 i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1987:6) om redovisning av kollekter (ändr. SKFS 1995:2). Grunden för motion 1995:4 har därmed bortfallit.

När det däremot gäller redovisning av kollekter till centrala kollektkontot delar utskottet motionärernas i motion 1995:35 framförda åsikter. Kollekterna skall enligt 4 kyrklig kungörelse (SKFS 1987:6) om redovisning av kollekter redovisas utan dröjsmål. Kollektmedlen skall sålunda vara tillgängliga på det centrala kollektkontot i mycket nära anslutning till den dag då kollekten upptagits.

Bestämmelserna om redovisningen av kollekterna är tillskapade för att mottagarna av medlen skall ha tillgång till dessa så fort som möjligt. Församlingarna bör betrakta de insamlade medlen som tillhöriga mottagarna. Denna syn på kollekten understryks exempelvis av stadgandet i 6 kungörelsen om redovisning av kollekter där det uttalas att ränta gottgörs kollektmottagaren från första dagen kollekten överförts från församlingen.

I samband med utskottets behandling av bokslutet för Svenska kyrkans centralstyrelse (CsSkr 1995:2) har utskottet tagit del av en revisionspromemoria från Riksrevisionsverket (RRV dnr 30-95-1692). I denna har RRV uttalat att det bör ske en översyn av föreskrifter och instruktioner för hantering av kollekterna. Eftersom inbetalningar ibland sker i klumpsummor halvårsvis eller liknande anser RRV att instruktionerna bör innehålla en övergripande beskrivning av hela transaktionskedjan. För att underlätta kontrollen av att upptagen kollekt inbetalas föreslår RRV att en "kontroll bör etableras där exempelvis församlingens revisorer intygar att inbetalda belopp motsvarar upptagen kollekt".

Utskottet anser att en väg för att komma tillrätta med fördröjda inbetalningar är - som motionärerna föreslagit - att förtydliga 4 kyrklig kungörelse (SKFS 1987:6) om redovisning av kollekter. Utskottet menar även, i likhet med motionärerna, att en lämplig åtgärd är att ålägga centrala kollektkontot att meddela domkapitlet då en församling inte följer bestämmelserna. Med denna rutin kan sedan församlingens revisorer och kyrkoråd uppmärksammas på bristfälliga redovisningsrutiner.

Förvisso har Kyrkoordningskommittén fått i uppdrag att diskutera kollektfrågorna utifrån såväl principiella som formella utgångspunkter men utskottet menar att det av motionärerna påtalade problemet redan nu bör lyftas fram för att åstadkomma ett snabbare betalningsflöde.

Med hänvisning till vad som ovan anförts hemställer utskottet

1. beträffande redovisningen av församlingskollekter

att kyrkomötet avslår motion 1995:4.

2. beträffande ändring i kyrkliga kungörelsen (1987:6) om redovisning av kollekter

att kyrkomötet med anledning av motion 1995:35 yrkande 1 som sin mening ger Centralstyrelsen tillkänna vad utskottet anfört

3. beträffande redovisningen av riks- och stiftskollekter

att kyrkomötet med bifall till motion 1995:35 yrkande 2 begär att Centralstyrelsen ålägger centrala kollektkontot, att då bestämmelserna inte följs, meddela domkapitlet i det stift där den redovisande församlingen är belägen.

Sigtuna den 21 augusti 1995

På ekonomiutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

Per Westberg

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Lars Rydje, Lisen Ridne, Kenneth Åberg, Lars Andersson, Birger Jansson, Ruth Hallenius, Ulla Samuelsson, Lennart Dahlin, Gösta Äng, Boris Olsson, Tore Johansson, Karl-Erik Nibell, Sten-Arne Persson och Birger Palo.

Biskop Rune Backlund har deltagit i utskottets överläggningar.