1995:35

av Yngve Kalin och Gurli Nylund

om redovisningen av kollekter

Enligt 4 i SKFS 1987:6 skall riks- och stiftskollekter "utan dröjsmål" betalas in till centrala kollektkontot. I 6 är fastställt, att räntan på kollektmedlen gottgöres kollektmottagaren, så fort de registrerats hos centrala kollektkontot.

De allra flesta församlingar redovisar sina kollekter utan dröjsmål, men begreppet "utan dröjsmål" får ibland konsekvensen att de mottagande organisationerna får vänta orimlig tid på de insamlade medlen och därvid får vidkännas icke obetydande ränteförluster. Centrala kollektkontot svarar endast för vidarebefordran av kollekter och har ingen skyldighet att påminna vid förseningar eller meddela revisorer.

Som exempel kan nämnas att SKM:s Trettondedagskollekt den 6 januari 1994 uppgående till 9 856 204 kr redovisades med följande förseningar:

Den 1 februari var fortfarande 1 418 751 kr utestående.

Den 1 mars var fortfarande 639 287 kr utestående.

Den 1 april var fortfarande 145 318 kr utestående.

Den 1 maj var fortfarande 84 893 kr utestående.

Ännu i november redovisades eftersläntrare.

Vi hemställer med stöd av ovanstående

1. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen i kollektkungörelsen inför en föreskrift av följande lydelse: "Fastställda riks- och stiftskollekter skall, sedan de upptagits och sammanräkning skett, utan dröjsmål och senast tre veckor efter upptagandet betalas in till ett centralt konto..." samt

2. att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen ålägger centrala kollektkontot att då bestämmelserna inte följs, meddela domkapitlet i det stift där den redovisande församlingen är belägen.

Yngve Kalin Gurli Nylund