Kyrkomötet

1995:4

av Åke Blomqvist

om redovisningen av församlingskollekter

Centralstyrelsen har utfärdat kyrklig kungörelse om kollekter (SKFS 1987:6). Enligt denna skall pastor årligen senast tio dagar efter utgången av varje kalenderår översända en förteckning över upptagna församlingskollekter fördelade på ändamål inom resp. utanför församlingen. Därefter skall domkapitlen överlämna sammanställning för hela stiftet till Centralstyrelsen. Kollekterna skall vidare granskas av församlingens revisorer som har att till domkapitlet överlämna revisionsberättelse.

Uppgifter om församlingskollekternas storlek redovisas av församlingarna i den årliga församlingsstatistiken som inges till Centralstyrelsen. Om uppgiften om fördelning på ändamål inom resp. utanför församlingen är av intresse för rikskyrkan borde dessa summor kunna lämnas i den årliga församlingsstatistiken och bestämmelsen i kollektkungörelsen kunna utgå.

Mot bakgrunden av domkapitlens tillsynsansvar bör bestämmelserna om översändande av revisionsberättelser kvarstå.

Med hänvisning till ovanstående hemställer undertecknad

att kyrkomötet föreslår Centralstyrelsen upphäva 12 i kyrkliga kungörelsen (SKFS 1987:6) om kollekter.

Huddinge den 8 juni

Åke Blomqvist