§ 127 Förordnande av präst att i kyrkoherdens ställe vara kyrkorådsledamot

§ 127 Förordnande av präst att i kyrkoherdens ställe vara kyrkorådsledamot

§ 127 Förordnande av präst att i kyrkoherdens ställe vara kyrkorådsledamot

IRENE OSKARSSON:
Herr ordförande! Jag ska inte utnyttja all tid. Jag förutsätter att ni har läst. Jag vill å utskottets vägnar yrka bifall till utskottets förslag till beslut. Som vi har sett under behandlingen kan vi konstatera att detta är ett ämne och en fråga som är viktig att beakta och där vi kan se att det kan finnas komplikationer med det regelverk som nu finns. Vi har också kunnat konstatera i utskottet att det på en del håll ute i vårt land sker saker som inte är förenliga med nu gällande regelverk. Men så länge ingen protesterar rullar ju saker vidare. Det byts komministrar under mandatperioder och så.
Det vi har sett är vikten av att vi nu får med det här i samband med att vi får en genomgång av strukturutredningens förslag och att där kyrkostyrelsen också beaktar, att man ser över frågan att det kan förekomma fall när det kan vara väsentligt att få göra de här bytena under mandatperioden samtidigt som det är viktigt med en kontinuitet och en tydlighet för dem som har fått det här förordnandet eller delegationen. Vi hade en ganska lång diskussion om de här orden också i utskottet och vikten av att man får en ökad tydlighet i detta och en möjlighet att förändra. Vi ville inte gå så långt att vi biföll motionen nu, utan vi vill att kyrkostyrelsen tar med sig detta när man ser över vad strukturutredningen har kommit fram till.
Bifall till utskottet.

TOMAS JANSSON:
När kyrkoherden utser en annan person att i sitt ställe vara ledamot i ett kyrkoråd är det en alldeles utmärkt ordning. Det ger både den lokale prästen i församlingen, komministern, en möjlighet att arbeta nära med kyrkorådet och det avlastar kyrkoherden. Komministern har sitt uppdrag i kyrkorådet och det är utmärkt.
Min motions ärende handlar om när kyrkoherden och komministern kommer i konflikt med varandra. Hur hanterar vi då den situationen på bästa sätt? Det finns två möjligheter. Antingen sitter komministern i orubbat bo eller man skulle kunna tänka sig att kyrkoherden kan återkalla förordnandet. Kyrkoordningen har valt alternativet att komministern sitter i orubbat bo med motivet att detta tryggar en stabilitet i kyrkorådets arbete.
Jag skulle vilja peka på att det i stället kan leda till en instabilitet i pastoratet, att konflikten utvidgas och att komministern använder sin position för att vända kyrkorådet mot kyrkoherden. Därmed uppstår ett motsatsförhållande till en annan central punkt i kyrkoordningen. Jag läser: ”Kyrkoherden leder all verksamhet i en församling respektive en pastoratssamfällighet.” Kyrkoherden har inte möjligheten att leda verksamheten i hela pastoratet om kyrkoherden inte har möjligheten att återkalla förordnandet. Det finns tyvärr exempel i vår kyrka, där sådana här tillfällen har lett till fördjupade och försvårade konflikter. Jag tycker att det är olyckligt. Det vore en lyckligare lösning att kyrkoherden kunde återkalla förordnandet.
Den rimliga lösningen som jag ser är att helt enkelt ändra denna punkt i kyrkoordningen. Därför yrkar jag bifall till motion 2011:29.


Bifogat dokument:

Relaterade dokument

Motioner
Mot 2011:29

Betänkanden
O 2011_07

Debattinlägg
   § 127 

Beslut av ärende
§ 172

Behandling av ärende
§ 127