1 Inledning

Genom beslut av 2003 års kyrkomöte har Kyrkostyrelsen fått i uppdrag att utreda ett antal frågor med anknytning till kyrkoordningen. I ett par fall avser uppdragen att olika frågor skall utredas medan det i andra fall anges direkt att kyrkoordningsändringar skall föreslås. I denna skrivelse redovisas några av dessa uppdrag och de frågeställningar som har aktualiserats med anledning av dem.

Ett av utredningsuppdragen avser möjligheten att införa en obligatorisk konfirmationsersättning från hemförsamlingen även vid lägerkonfirmation som anordnas av annan än en församling.

Ett annat uppdrag rör möjligheten att besluta om indelningsändringar under en pågående mandatperiod. Vidare har Kyrkostyrelsen ett uppdrag att till årets kyrkomöte återkomma med förslag till sådana kyrkoordningsändringar som gör det möjligt för prästlönetillgångarna att ta upp lån i vissa fall.

En ytterligare fråga där Kyrkostyrelsen har uppdraget att föreslå ändringar i kyrkoordningen, rör anställning eller behörigförklaring av utländska präster för vissa tillfällen, där det anses att nu gällande bestämmelser bör förenklas.

I skrivelsen föreslås att kyrkoordningen på ytterligare ett par punkter justeras och kompletteras. I 28 kap. kyrkoordningen i dess nuvarande lydelse saknas f.n. en prioriteringsordning mellan ett par helgdagar som vissa år infaller samma söndag enligt gällande bestämmelser. Vidare finns det skäl att i kyrkoordningen ta in gällande bestämmelser om församlingar som saknar beslutföra organ som har beslutats av Kyrkostyrelsen och som nu finns i Svenska kyrkans bestämmelser (SvKB 2001:19); detta i enlighet med vad som var avsikten när bestämmelserna beslutades.

De ovan nämnda frågorna behandlades i en promemoria utarbetad inom kyrkokansliet vilken sändes ut på remiss i början av innevarande år. Förslagen som vi lägger fram i skrivelsen bygger på denna promemoria samt på de synpunkter och förslag som framkommit under remissbehandlingen.

Vidare finns i skrivelsen förslag till vissa mindre ändringar i kyrkoordningen som inte behandlades i den nämnda promemorian och därmed inte har remissbehandlats. I ett par fall är det endast fråga om rättelse av felaktigheter och klargöranden av gällande bestämmelser. Det finns också ett par förslag till justeringar som rör valfrågor och som framkommit i förberedelsearbetet inför 2005 års kyrkoval vilka inte heller har remissbehandlats. Eftersom bestämmelserna skall tillämpas vid nästa års val behöver beslut fattas av årets kyrkomöte.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page