Bilaga 7. Verksamhetsområde Kultur

Årsrapport 2003

Verksamhetsområdets mål

Särskilda effektmål

♦ Att för Svenska kyrkan och samhället ha belyst och tydliggjort teologiska utgångspunkter för kyrkans kulturarbete samt stimulera till teologisk reflektion kring konstnärliga uttryck i samtiden.

♦ Att för Svenska kyrkan ha bevakat kulturpolitiska frågor.

♦ Att för Svenska kyrkan bevaka sådana kulturarvsfrågor där ansvarsfördelningen mellan kyrka och samhälle är oklar.

♦ Att ha främjat Svenska kyrkans deltagande i den allmänna kulturdebatten.

♦ Att ha erbjudit stöd till stift/församlingar angående kulturfrågor.

♦ Att ha erbjudit stöd till kulturarbetare och kulturinstitutioner för kontakter med Svenska kyrkan.

♦ Att ha utvecklat strategier för Svenska kyrkans nationella arbete inom kulturområdet.

Verksamhetsområdet relaterar till följande gemensamma effektmål:

♦ På samtliga stiftskanslier skall det från våren 2003 finnas aktuella uppgifter om de projekt som genomförs och planeras inom kyrkokansliet.

♦ Samtliga funktioner och verksamhetsområden inom kyrkokansliet skall år 2003 ha dokumenterat och implementerat fastställda kvalitetsmål för sin verksamhet.

♦ Minst 80 procent av de anställda på den nationella nivån skall (2003) anse att de har en god arbetssituation när det gäller arbetsbelastningen och meningsfullhet i arbetsuppgifterna.

♦ År 2005 skall minst 50 procent av personalen i kyrkokansliet anse att de är väl förtrogna med hur de egna arbetsuppgifterna är relaterade till Svenska kyrkans förkunnande av evangelium i ord och handling.

Verksamhet

Verksamheten under 2003 har i stort följt de uppgjorda planerna. Här lämnas en kort redogörelse för speciellt viktiga händelser och aktiviteter.

Kulturrådet, som inför 2003 fick en ny sammansättning med fyra nya ledamöter, har under året haft fem sammanträden. Däremellan har presidiet träffats ett antal gånger och vid ett tillfälle också överlagt med Kyrkostyrelsens arbetsutskott kring kulturstipendiefrågorna. Förberedelser har pågått inför utlysandet av kulturstipendier 2004.

En ny folder som presenterar kulturrådet och verksamhetsområdet har framställts.

Arbetet med den av Kyrkostyrelsen tillsatta utredningen Kyrkomusiken som en del av det offentliga musiklivet i Sverige har slutförts och överlämnats till Kyrkostyrelsen.

Vid Göteborgs Filmfestival i månadsskiftet januari–februari medverkade Svenska kyrkan genom Kultursamverkan/Göteborgs stift och Kulturrådet med seminarier, mässor i Annedalskyrkan och juryarbete. Svenska kyrkans filmpris delades ut för andra gången. Priset gick till den isländska filmen Nói Albinói, regisserad av Dagur Kári Pétursson.

Vid Bok&Bibliotek i Göteborg 25–28 september medverkade Svenska kyrkan också genom Kultursamverkan/Göteborgs stift och Kulturrådet, tillsammans med en rad andra organisationer och förlag under rubriken Se människan. Svenska kyrkans medverkan vid Internationella torget var tydligare än tidigare år. Omkring 10 000 personer deltog i de olika program Svenska kyrkan inbjöd till och långt fler besökte de montrar och utställningar som ingick i den stora satsningen.

I augusti hölls en nordisk kyrkobyggnadskonferens i Åbo. Kulturrådet, som medverkade i planeringen, har åtagit sig planeringsansvaret för en motsvarande konferens i Sverige 2005.

Arbetet med att få fram förslag till en satsning på ett Svenska kyrkans konstcentrum på Stiftsgården Stjärnholm har intensifierats, i samarbete med stiftsgården och Strängnäs stift.

Under året har en tidskriftsutredning igångsatts för att analysera behovet av och formerna för en eventuell framtida publikation inom området teologi-kultur-samhälle.

Måluppfyllelse

Verksamheten har bedrivits enligt plan med ett undantag.

♦ Minst 11 stiftskanslier skall 2003 ange att de har en tillräcklig möjlighet att påverka det arbete som utförs/planeras inom den nationella nivån.

Verksamhetsområdet Kultur har vare sig ekonomiska eller personella resurser för att uppnå detta mål.

Ekonomisk resultatanalys

Resultatet för verksamhetsområdet följer i allt väsentligen budget.

Bo Larsson

-1 458

NETTORESULTAT

0

Anm: I VO-gemensamt, intäkter ingår intäkter från nationell finansiering. VO gemensamt, kostnader: avser kanslikostnader som kostnader för kulturrådet.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page