Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Bilaga 5. Verksamhetsområde Svenska kyrkans information

Årsrapport 2003

Verksamhetsområdets mål

Verksamhetsområdet har inga egna effektmål utöver de gemensamma.

Verksamhetsområdet har ett särskilt uppföljningsansvar för följande gemensamma effektmål:

♦ År 2004 skall ytterligare minst 10 procent av medlemmarna uppleva att Svenska kyrkan deltar aktivt och kunnigt i samhällssamtalet.

♦ På samtliga stiftskanslier skall det från våren 2003 finnas aktuella uppgifter om de projekt som genomförs och planeras inom kyrkokansliet.

♦ Minst 75 procent av församlingar och samfälligheter skall från 2004 anse att de får tillgång till tillräcklig och användbar information om det arbete som bedrivs på kyrkokansliet.

♦ År 2004 skall ytterligare minst 13 procent av medlemmarna uppge att de bedömer att Svenska kyrkan vill ha en positiv relation till medlemmarna.

♦ År 2005 skall 60 procent av Svenska kyrkans medlemmar uppleva att de har tillgång till Svenska kyrkans gemensamma information.

Verksamhetsområdet relaterar till följande gemensamma effektmål:

♦ På samtliga stiftskanslier skall det från våren 2003 finnas aktuella uppgifter om de projekt som genomförs och planeras inom kyrkokansliet.

♦ Samtliga funktioner och verksamhetsområden inom kyrkokansliet skall år 2003 ha dokumenterat och implementerat fastställda kvalitetsmål för sin verksamhet.

♦ Minst 80 procent av de anställda på den nationella nivån skall (2003) anse att de har en god arbetssituation när det gäller arbetsbelastningen och meningsfullhet i arbetsuppgifterna.

♦ År 2005 skall minst 50 procent av personalen i kyrkokansliet anse att de är väl förtrogna med hur de egna arbetsuppgifterna är relaterade till Svenska kyrkans förkunnande av evangelium i ord och handling.

Verksamhet

Arbetet har under året haft sitt huvudsakliga fokus på utveckling. Dels pågår ett större arbete med styrdokument för kommunikation för hela Svenska kyrkan. Dels har ett brett material kring medlemskap tagits fram. Detta har som huvudsaklig uppgift att ge stöd till stift och församlingar i kommunikation med medlemmarna.

Till styrdokumenten hör arbete med kommunikationsplattform, kommunikationspolicy och kommunikationsstrategi för hela Svenska kyrkan, vilket sker i en sammanhållen process i nära samverkan med representanter för stiften.

Till medlemskapprojektet hör information till personer som står i begrepp att träda ur Svenska kyrkan, till dem som står och väger, och till dem som just har trätt in i Svenska kyrkan. Särskilt material har tagits fram för församlingarnas administrativa personal, dessutom generellt inspirationsmaterial och en främjandewebb. Medarbetare inom verksamhetsområdet Svenska kyrkans information har gjort åtskilliga besök i stift och samfälligheter för att implementera materialet, och för att lyssna på hur församlingarna önskar kommunikationsstöd från nationell nivå. En mindre, särskild satsning på unga kvinnor i studentstäder har skett under hösten. Samtliga steg i projektet har utvärderats med gott resultat.

Det löpande arbetet kring webben har haft konsolidierande karaktär. Interaktiviteten har förstärkts på www.svenskakyrkan.se. Avdelningen Frågor om tro och liv har flyttats till startsidan, som också i övrigt har blivit mer lättnavigerad. Arbetet med informationsdatabas har haft prioritet, inom ramen för det större ärendehanteringssystemet. Dessa båda system kommer ytterligare att förstärka, säkra och effektivisera informationsgivningen från kyrkokansliet ut mot stift, församlingar och medlemmar.

Bok & Bibliotek i Göteborg är basen för en större satsning där Svenska kyrkans röst i kultur- och samhällsdebatten står i fokus. Under temat Se människan har viktiga värderingsfrågor kommunicerats tillsammans med författare, journalister och teologer. Utvärderingen visar på ett stort genomslag för både frågorna och Svenska kyrkan som helhet.

Massmediearbetet har varit kontinuerligt och intensivt, intresset för Svenska kyrkan är i stigande. Antalet pressklipp var lika högt under juli som under februari månad, då den så kallade Jesusdebatten pågick. Uppmärksamheten kring denna har mätts tillsammans med SCOOP, och visar att halva svenska folket lade märke till denna, samt kunde ange vilka frågor som avhandlades.

Kyrkokansliets arbete med formgivning, tryck, lagerhållning och distribution har under året genomgått en särskild strukturrationalisering. Det s.k. Kyrkotjänstavtalet i samarbete med Verbum har avslutats och en ny samarbetspartner har valts – företaget Intellecta som har specialistkompetens inom området. På kyrkokansliet finns nu endast kvalificerad beställarkompetens. På detta sätt kan flöden, kvalitet och ekonomi följas och säkerställas och verksamhetsområdet kan i högre utsträckning fokusera på strategiska informationsfrågor.

Måluppfyllelse

Verksamheten har bedrivits enligt plan. För flera av verksamhetsområdets mål gäller dock att de utgår från Svenska kyrkans samlade förmåga att informera och kommunicera med medlemmarna, vilket gör att processen att nå målen är omfattande och kommer att ta tid.

Hur Svenska kyrkan uppfattas av svenska folket – kännedom och attityd till verksamheten – mäts varje år av verksamhetsområdet Svenska kyrkans information tillsammans med undersökningsföretaget TEMO. Kännedomen om Svenska kyrkan är mycket hög, kring 95 procent, och har så varit de senare fem åren. När det gäller uppfattningen om verksamheten – hur viktig den är och hur uppskattad den är – är det omkring 50 procent av befolkningen som använder ord som viktig eller mycket viktig.

På detta område har siffrorna ökat successivt de senaste åren, ett par procentenheter varje år. Även om ökningarna är små, bedömer TEMO att de är tecken på viktiga, positiva förändringar för Svenska kyrkan. Svenska kyrkan är en av landets största organisationer överhuvudtaget, och rörelser i folkopinionen även i den här storleken anses visa på viktiga, långsiktiga förändringar i attityder.

Ekonomisk resultatanalys

Nettoresultatet för verksamhetsområdet är 2,1 miljoner kronor bättre än budget, vilket innebär att behovet av nationell finansiering varit motsvarande lägre. Huvudorsaken till detta är lägre kanslikostnader samt flera mindre budgetavvikelser i positiv riktning, sammantaget ca 1,2 miljoner kronor. Den senare avvikelsen är i första hand hänförlig till att produktion av medlemskapsmaterialets olika delar har förhandlats med framgång, att högre rabatter än väntat erhållits för annonsering, att förbättrade metoder använts för pressbevakning samt att lägre produktionsstöd än planerat utgått för bl.a. TV-satsningar.

Ingrid Andersson Göranzon

Verksamhetsområdeschef

Resultatrapport Svenska kyrkans information

Enhet: 1000-tal kr

Utfall akt. period

Budget akt. period

Bdg avv. akt. per.

%

Budget helår

Utfall fg år akt. period

EXTERN FINANSIERING

           

Netto kapital- o finansförv

-38

0

-38

-

0

-3

Övriga intäkter

104

2 861

-2 757

96

2 861

3 169

S:A EXTERN FINANSIERING

67

2 861

-2 794

98

2 861

3 166

             

INTERN FINANSIERING

           

Nationell finansiering

22 879

24 942

-2 063

8

24 942

26 062

S:A INTERN FINANSIERING

22 879

24 942

-2 063

8

24 942

26 062

             

KOSTNADER

           

Lämnade bidrag

-215

0

-215

-

0

-338

Övriga externa kostnader

-8 148

-13 054

4 906

38

-13 054

-13 930

Personalkostnader

-3 568

-2 812

-756

-27

-2 812

-3 937

Kanslikostnader

-11 014

-11 937

923

8

-11 937

-11 023

S:A KOSTNADER

-22 946

-27 803

4 857

17

-27 803

-29 228

             

NETTORESULTAT

0

0

0

-

0

0

             

NETTORESULTAT PER HUVUDPROGRAM

Utfall akt. period

Budget akt. period

Bdg avv. akt. per.

%

Budget helår

Utfall fg år akt. period

VO gemensamt, intäkter

22 903

27 803

-4 900

18

27 803

28 953

VO gemensamt, kostnader

-12 707

-17 054

4 347

25

-17 054

-15 390

Svenska kyrkans information

-10 196

-10 749

553

5

-10 749

-13 563

NETTORESULTAT

0

0

0

-

0

0

Anm: VO gemensamt, intäkter: avser intäkter från nationell finansiering samt fakturerade tjänster från Trycksaksenheten och AV-service. VO gemensamt, kostnader: avser kanslikostnader samt kostnader för bl.a. Trycksaksenheten och AV-service.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page


TillbakaUpp