2 Den vidare processen fram till 2005 års kyrkomöte

Frågan om homosexuella i kyrkan bereds i särskild ordning enligt beslut av 2002 års kyrkomöte. Teologiska kommittén har fått i uppdrag att bredda och fördjupa frågan genom att lyfta in närliggande frågor i sammanhanget, som t.ex. äktenskapets teologi och samlevnadsformernas förändring. Som ett viktigt led i detta arbete kommer Teologiska kommittén att anordna en offentlig hearing om kärlek, samlevnad och äktenskap i Uppsala den 6–9 september 2004. Ett 20-tal forskare, representanter för olika myndigheter, kyrkor och trostraditioner samt människor med personlig erfarenhet av att leva som homosexuella i kyrkan kommer att intervjuas i separata sessioner av en panel. Hela hearingen kommer att filmas och läggas ut på nätet.

För att ge underlag till ett beslut om kyrklig akt för ingående av partnerskap behöver ett flertal olika perspektiv belysas. Till dessa perspektiv hör följande:

♦ äktenskap och samlevnad i ett historiskt perspektiv.

♦ hur äktenskapet har uppfattats i luthersk tradition som uttryck för en skapelseordning eller livstydning och hur en sådan syn även skulle kunna omfatta partnerskap.

♦ hur kärlek och samlevnad kan förstås enligt Bibeln.

♦ kärleksbegreppet i senare kristen tradition, inklusive en sakramental tolkning av kärlek och äktenskap.

♦ synen på äktenskap och samlevnad i andra kyrkliga traditioner.

♦ olika rättsverkningar av äktenskap och partnerskap bl.a. i relation till ansvaret för eventuella barn.

Dessa och andra perspektiv kommer att bli belysta i hearingen.

Kyrkomötet kommer att få en preliminär rapport från hearingen vid sin samling i september. Därefter kommer Teologiska kommittén att medverka i utarbetandet av en rapport, vilken sedan kommer att ligga till grund för en teologisk bedömning av frågor kring kärlek, äktenskap och samlevnad. Naturligtvis kommer inte alla frågor att besvaras genom hearingen. Ett viktigt resultat kommer emellertid att vara att det kommer att framgå vilka ytterligare områden som behöver belysas och på vilka punkter analysen behöver fördjupas.

Samtal förs i stift och församlingar kring Teologiska kommitténs dokument Homosexuella i kyrkan. Under hösten 2004–våren 2005 kommer dessa att utvärderas. Detta innebär emellertid inte att samtalen skall avslutas. Tanken är i stället att de skall fortsätta och ta ny fart genom att nya underlag tillförs processen bl.a. i form arbetsmaterialet i denna skrivelse och Teologiska kommitténs hearing.

Utvärderingen av samtalsprocessen kring dokumentet Homosexuella i kyrkan görs i samarbete med Sensus studieförbund och är upplagd i två steg. I det första steget görs en inventering på pastoratsnivå om i vilken utsträckning samtalsprocessen har startat och om man använder sig av samtalsdokumentet och den särskilda studiehandledning som tagits fram som stöd för samtalen. Datainsamlingen för detta ändamål har påbörjats i maj 2004 genom att kyrkoherden i varje pastorat har uppmanats att besvara en enkät. Frågor av följande slag ingår: Vilken kännedom har man om samtalsmaterialet? Hur stora mängder har man beställt? Vilket utbildningsbehov finns? Har samtalsprocessen kommit igång? Om inte, har man för avsikt att starta en process? En påminnelse har sänts ut i mitten av maj till de pastorat som efter en dryg vecka inte besvarat enkäten. Vid tiden för påminnelsen hade drygt 400 pastorat inkommit med sina svar.

Det andra steget i utvärderingen utgörs av en enkät som riktas till personer som deltagit i samtalen och består av frågor kring samtalens innehåll och hur samtalen har påverkat deltagarnas ståndpunkter. Detta steg kommer att intensifieras under hösten 2004. Inför denna steg har en referensgrupp tillsatts med representanter från församlingar, stift och den nationella nivån samt Sensus studieförbund.

Bilden kommer senare även att kompletteras med en analys av debatten i massmedia samt med material och synpunkter från andra kyrkor och samfund.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page