1 Kyrkomötets uppdrag

Kyrkomötet 2003 uppdrog åt Kyrkostyrelsen att till 2004 års kyrkomöte återkomma med underlag till kyrklig akt för ingående av partnerskap med civilrättslig giltighet. Av Gudstjänstutskottets betänkande (G 2003:2) framgår att utskottet med ordet ”underlag” avsåg ett arbetsmaterial. Detta arbetsmaterial skall enligt betänkandet innehålla såväl olika former för, som olika konsekvenser av, en kyrklig akt för ingående av partnerskap med civilrättslig giltighet. Av kyrkomötesdebatten framkom att arbetsmaterialet skall kunna utgöra ett komplement till Teologiska kommitténs dokument Homosexuella i kyrkan i den pågående samtalsprocessen i församlingarna. Kyrkostyrelsen har fullgjort Kyrkomötets uppdrag genom att som bilaga till denna skrivelse lägga fram arbetsmaterialet Kyrklig akt för partnerskap och därmed sammanhängande frågor.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page