2004:50
av Gösta Äng och Ingvar Eriksson
Marknadsföring av Svenska kyrkan

Mot 2004:50

Redan Pastor Primarius i Stockholm Ludvig Jönsson var på sin tid mycket intresserad av frågor om kyrkans marknadsföring. Vi vill här visa på vikten av en genomtänkt marknadsföring i all synnerhet som Svenska kyrkan har världens starkaste personliga budskap att förmedla.

Marknadsföringen måste naturligtvis ske på olika sätt beroende på vilken målgrupp man vänder sig till, utan att för den skull förringa eller nedvärdera andra synsätt och trosinriktningar som har eller kan ha stor betydelse för många människor. Marknadsföringen innebär naturligtvis också att Bibelns ständiga aktualitet framhålls. Frågor som berör ledarskap, arbete, ekonomi, kärlek, tro, personliga relationer, fredssträvanden och mycket, mycket annat behandlas i Bibeln på ett föredömligt sätt.

Marknadsföringens målsättning måste vara att höja den enskildes motivation och intresse för kyrkobesök och gudstjänstdeltagande. Detta kan bland annat ske informativt genom att i annonser eller på annat sätt precisera gudstjänstens innehåll och utformning bättre. Detta förutsätter i sin tur att såväl predikan, textläsning och inte att förglömma psalmer som utstrålar sångarglädje i gudstjänsten, görs till efterlängtade högtidsstunder som man inte kan vara utan.

Predikan skall kunna innehålla samhällskritik speglad i Guds Ord. Textläsningen bör vara väl förberedd så att varje ord uttalas på rätt sätt samt klart och tydligt. Betydelsen av god textläsning kan inte överskattas.

Kyrkomötet bör medverka till att kyrkan, med tanke på dagens minskade besök på våra gudstjänster, eftersträvar en motivation och längtan bland församlingsborna att gå till sin stads- eller sockenkyrka för att efter veckans slut få ett andrum och vederkvickelse till glädje för både kropp och själ.

Med stöd av ovanstående föreslår vi, även om man på sina håll redan har en moderns marknadsföring, att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att påminna stift och församlingar om det absolut viktiga i dagens samhälle att genom annonsering och annan marknadsföring av församlingsverksamheten mer än tidigare tala om vad mycket gott som kommer och skulle kunna komma från kyrkan.

Vallsta och Munka Ljungby den 6 juli 2004

Gösta Äng Ingvar Eriksson