2004:17
av Lena Schachinger m.fl.
Fortbildning för en mer rättfärdig och långsiktigt miljöanpassad samhällsutveckling

Mot 2004:17

1. Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att i samråd med stiften verka för att alla kyrkligt anställda får en återkommande orientering och fortbildning om en mera ekologisk utveckling och dess koppling till kyrkans värdegrund.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i samråd med stiften verka för att alla ämbetsbärare får möjlighet att både pastoralt och i homiletiska övningar stärka sin roll som själavårdare och förkunnare med fokus på uppdraget att med kristen inspiration och gudsrikesvisionens bärkraft verka för en mer hållbar utveckling i Sverige och globalt.

Den världsvida kristenheten – och därmed även Svenska kyrkan – har sin Herres uppdrag att ständigt verka för rättvisa och ett gott liv åt alla människor och hela skapelsen.

I denna motion vill vi fokusera på behovet av att ytterligare stärka vår egen kyrkas möjligheter att leva upp till denna heliga uppgift, som djupt berör oss alla och som har betydelse för om Sverige som nation kommer att kunna efterleva de löften vi gett i bl.a. FN om en mer hållbar utveckling, ekonomiskt, socialt och ekologiskt.

Mänskligheten står inför väldigare utmaningar än kanske någonsin tidigare i historien. Samtidigt har våra möjligheter att lösa problemen nog aldrig varit större än nu. Det finns kunskap, teknik, pengar, strategier. Och, faktiskt, många löftesrika trender. Nedan ett par exempel hämtade ur FN:s statistik.

- Andelen extremt fattiga har de senaste trettio åren halverats i femton utvecklingsländer med en samlad befolkning på 1,6 miljarder.

- Ozonskiktets nedbrytning till följd av mänskliga utsläpp hejdas genom Montrealprotokollet, antaget av FN:s medlemsländer 1989.

- Medelinkomsten i utvecklingsländerna har nästan fördubblats under perioden 1975–1998.

Ändå vet vi att världen som helhet fortfarande är på väg åt fel håll. Trots att man lätt inbillar sig motsatsen inför medias stundom glättiga rapporter om börsuppgångar och frustande rymdforskning. Trots framsynta globala avtal är miljöhoten alarmerande: den globala klimatuppvärmningen, bristen på rent vatten, giftspridning, utfiskning, skogsskövling, erosion.

Mot bakgrund av ovanstående verklighetsbeskrivning och dess utmaningar vill vi att Svenska kyrkan ytterligare stärker sina resurser att arbeta med de frågor som FN, EU och världens regeringar numera sammanfattar i begreppet ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling. Utmaningar som på många sätt har beröringspunkter med evangeliets och Vår Mästares egen vision om mänsklighetens innersta mening och uppdrag under sin stund på jorden.

Vi är mycket tillfreds med att Kyrkans hus idag fördjupar och koordinerar ett gott ”hållbarhetsarbete”, arbete inom ramen för flera nämnder och enheter. Men detta arbete behöver tillföras mera resurser, precis som nu hela myndighets-Sverige och stora delar av näringslivet alltmer fokuserar på detta område. Kyrkans profetiska roll är att gå före, leva som vi lär och – inte minst – fördjupa hållbarhetsfrågorna till att också innefatta värdefrågorna och den andliga existentiella dimensionen av kampen för en mer rättfärdig och långsiktigt miljöanpassad samhällsutveckling.

Göteborg den 30 juni 2004

Lena Schachinger Sven Håkansson Wivi-Anne Radesjö