2004:2
av Lars-Ivar Ericson
Informationsfolder om äldreomsorg och gruppboenden i kyrkans regi

Mot 2004:2

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att sammanställa en informationsfolder om hur pastoraten kan bedriva äldreomsorg och gruppboenden.

När kommunerna av olika anledningar gör nedskärningar i äldreboenden och gruppboenden för funktionshindrade så finns det utrymme för andra aktörer inom dessa områden. Äldreboenden i kyrkans regi finns redan i Sverige och vi vet att hos funktionshindrade och deras anhöriga finns önskemål om att kyrkan skall öppna gruppboenden. Den kristna människosynen som tar hänsyn till helheten i ande, kropp och själ är en bra grund för framtida verksamhet.

Ute i Europa så gör kyrkorna många insatser inom en rad sociala områden och Svenska kyrkan har genom sin verksamhet redan kontakt med dem som kan vara aktuella för ovannämnda boenden. För att inspirera till och rätt kunna bedriva denna verksamhet så krävs ett informationsmaterial där pastoraten kan finna upplysningar om boenden som redan finns, lagar och bestämmelser, bidragsmöjligheter osv. Det är därför önskvärt att en informationsfolder utges och distribueras till Svenska kyrkans pastorat.

Tyringe den 7 april 2004

Lars-Ivar Ericson