Fråga i Kyrkomötet
2004:15
från Börje Henriksson
Elitkyrka–folkkyrka, kvalitetskyrka–kvantitetskyrka, grader av tillgänglighet

Fråga 2004:15

Fråga till Kyrkostyrelsen

Vilka signaler ger Kyrkostyrelsen?

I många motioner till årets kyrkomöte tar vi upp frågan om ”tillgänglighet” – den svenska folkkyrkans tillgänglighet för alla? enbart för kyrkotillhöriga?? Om detta kan mycket sägas t.ex. i årets motionssvar men ovedersägligt enligt vår kyrkoordning är, att den svenska kyrkan omfattar de som tror och ”de som är på väg …”. Dessutom arbetar kyrkan i ett öppet samhälle med den stora möjlighet kyrkan har att ställa upp i kriser, bidraga i den sociala ekonomin, arbeta diakonalt, vara kulturbärare …

Det är viktigt att kyrkotillhörigheten i Svenska kyrkan ligger på en hög nivå och därför är det väsentligt att kyrkans ledning ger tydliga signaler. Vår generalsekreterare har mycket tydligt markerat den oro han känner för de utträden som sker – ekonomisk avtappning osv. Från visst teologiskt håll på ett antal ställen i Sverige (och jag tyckte mig också skymta detta i ärkebiskopens inledningstal i september) talas det om att det inte är så viktigt med många kyrkotillhöriga – det är ”kraften” i kyrkans budskap som skall prioriteras. ”Var en eller två är församlade i mitt namn …”

Vilka signaler ger Kyrkostyrelsen som kyrkostyrelse?

Förslöv den 10 oktober 2004

Börje Henriksson