Fråga i Kyrkomötet
2004:9
från Torsten Josephsson
Anställningstrygghet för kyrkligt anställda i utlandstjänst

Fråga 2004:9

Fråga till Kyrkostyrelsen

Vid Kyrkomötet 2003 motionerade jag om en större anställningstrygghet för kyrkans anställda i utlandstjänst. Trots att motionen fick stort stöd blev den avslagen, bl.a. med motiveringen att Kyrkomötet inte kan besluta i rent fackliga frågor.

Eftersom de problem som framfördes i debatten kvarstår beträffande rätten till tjänstledighet under kyrkligt tjänst i utlandet, vill jag ställa följande frågor till Kyrkostyrelsen:

- Är Kyrkostyrelsen nöjd med de villkor som gäller för präster, diakoner och andra kyrkligt anställda i samband med tjänst i utlandet?

- Kan något göras för att förbättra tryggheten för dessa som är utsända av SKM, Lutherhjälpen, EFS och SKUT?

- Har Kyrkostyrelsen några möjligheter och planer att uppta samtal med berörda parter angående de svårigheter nuvarande ordning medför både för rekryteringen till tjänster i utlandet och för anställningstryggheten efter utlandstjänstens slut? Har några informella samtal förts?

Nuvarande ordning medför både otrygghet och orättvisor, något som också flera framfört både i kyrkomötesdebatten och i andra sammanhang. Jag vill slutligen betona att frågan inte bara gäller präster utan alla anställda inom Svenska kyrkan.

Alingsås den 8 oktober 2004

Torsten Josephsson