Fråga i Kyrkomötet
Svenska kyrkans engagemang på Filippinerna

Fråga 2004:3

Fråga till Kyrkostyrelsen

Hur ser Kyrkostyrelsen på det engagemang som den oberoende filippinska kyrkan har i de förbjudna och terroriststämplade organisationerna CPP (Communist Party of the Philippines) och NPA (New Peoples Army)? Frågan ställs med anledning av att vi från Svenska kyrkan har ett stort samröre med Oberoende Filippinska Kyrkan.

De angivna rörelserna ägnar sig åt våld och terrordåd mot befolkningen. Dessutom har man upprättat ”dödslistor” över politiska motståndare inom landet. En del av de personer som finns på dessa listor har också avrättats. Den senaste för bara en dryg månad sedan. Det torde därför vara av stort intresse att få besked om hur Kyrkostyrelsen ser på vårt engagemang på Filippinerna i ljuset av det beskrivna.

Älvsbyn den 4 oktober 2004

Reidar Gustafsson