Läronämndens yttrande
2004:11y
Om kyrkans aktier i vapenindustrin

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:58 Svenska kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin.

Kyrkan skall alltid söka vägar att minimera våld och skapa positiva förutsättningar för fred. Utifrån kristen lärotradition kan man inta olika förhållningssätt beträffande kapitalförvaltning, vapenproduktion och bruk av våld för nationellt försvar. I den konkreta frågan om nolltolerans för kyrkans aktieinnehav i vapenindustrin kan man därför dra olika slutsatser.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkanden