Läronämndens yttrande
2004:10y
Diakoners rösträtt vid biskopsval

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:29 Diakoners rösträtt vid biskopsval.

Läronämnden hänvisar till sina tidigare yttranden Ln 2002:5y och Ln 2003:6y.

I Läronämndens yttrande 2002:5y om diakoners medverkan vid val anförs:

Diakonerna ingår i det treledade ämbetet. De står under biskopens och domkapitlets tillsyn och den ledamot av domkapitlet, och dennes ersättare, som skall vara präst eller diakon väljs av präster och diakoner tillsammans. Att ge rösträtt åt diakoner vid biskopsval är en konsekvent och naturlig vidareutveckling, under förutsättning att balansen mellan vigda och icke-vigda upprätthålls.

I Läronämndens yttrande Ln 2003:6y om diakoners deltagande i biskopsval och rätt att utföra kyrkliga handlingar anges:

När det gäller diakoners möjlighet att få deltaga i biskopsval står Läronämnden fast vid sitt yttrande 2002:5

varpå det ovannämnda yttrandet citeras.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page