Motion till Kyrkomötet
2003:64
av Michael Martinson m.fl.
Ökad satsning på evangelisation och kommunikation inom kyrkan
|
Kyrkomötet

Mot 2003:64
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
1. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se till att kommunikation/evangelisation får en stor del av de resurser som Nämnden för kyrkolivets utveckling förfogar över till forskning och aktivt stöd av evangelisationsarbete.
2. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över Svenska kyrkans olika yrkesutbildningar så att kommunikation/evangelisation får ett större och prioriterat utrymme.
3. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att skyndsamt utreda möjligheten att inom vår svenska kyrka bejaka, utbilda och anställa kommunikatörer/evangelister gärna i samarbete med de frivillig-/lekmannarörelser som finns inom kyrkan.
Motivering
"Kyrkans uppgift är att för alla klargöra vad dess tro, bekännelse och lära innebär." (Ur inledningen till första avdelningen i kyrkoordningen 1 kap. s. 14.)
Svenska Kyrkan är och vill vara en missionerande och evangeliserande kyrka. Vi vill att alla skall få möjlighet att upptäcka evangeliet om Jesus Kristus och den vishet, nåd, liv och kärlek som Han vill ge. När nu Svenska Kyrkan söker vägar inför framtiden, borde det inte finnas något viktigare än att avdela en betydande del av kyrkans resurser till kommunikation och evangelisation i lydnad för Jesu uppdrag: Gå ut och gör alla folk till lärjungar! Detta gäller ju också vårt eget land.
Vi måste därför söka nya vägar och pröva nya öppningar för att kommunicera Evangeliet för vår tids människor. Vi borde därför :
_ arbeta med forskning, analys och strategi för evangelisation och mission i Sverige
_ aktivt stödja arbete som syftar till att Evangeliet sprids i vårt land
_ ge våra blivande kyrkoarbetare en större kunskap om kommunikation och evangelisation på 2000-talet.
Mycket görs idag inom vår Svenska Kyrka, lokalt, på stifts- och på riksplanet. Men i en tid då medlemsantalet minskar, då konfirmationskurvan pekar neråt och då många lever utan att ha fått en ärlig chans att möta det kristna evangeliet i deras egen miljö och på deras eget språk, borde kommunikation/evangelisation bli en tydligt uttalad huvuduppgift för kyrkan som helhet.
Det finns också många positiva rapporter från olika församlingar, där man lyckats nå s.k. kyrkfrämmande människor med kyrkans centrala budskap på ett mycket framgångsrikt sätt. Vi vill t.ex. nämna det framgångsrika Alphaarbetet.
Det finns också erfarenheter och lärdomar att hämta från andra länder och kyrkor, där evangelisationen fått en mycket större plats än i Svenska Kyrkan.
Ekerö, Alingsås och Frillesås den 14 juli 2003
Michael Martinson Torsten Josephsson Marianne Kronbäck


