Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Svar på fråga i Kyrkomötet
2002:2
från Bengt Olof Dike
om ombyggnaden i kyrkokansliet

Kyrkomötet

Svar på fråga 2002:2

Svar från Kyrkostyrelsen.

Det ärende som Bengt Olof Dike belyser genom dessa frågor kan ses ur flera aspekter och jag vill inledningsvis ta fram två:

1. Vad memorerar man vad beträffar den av Kyrkomötet fastställda rambudgeten.

2. Hur fungerar ett aktiebolag i allmänhet? Vad finns i bolagsordningen och vad får/ska VD:n ha för rättigheter och skyldigheter?

Dessa saker hade varken frågeställaren eller den apostroferade kyrkostyrelseledamoten helt klart för sig. Så till de direkta svaren på frågorna.

Kyrkostyrelsen strävar efter att lokalerna i Kyrkans hus i Uppsala alltid skall utnyttjas på bästa sätt och så effektivt som möjligt. Arbetsmiljön skall vara god och lokalerna tillåta ett flexibelt nyttjande anpassat till verksamhetens behov. Allt eftersom arbetsuppgifter tillkommer eller avvecklas förändras behovet av lokaler.

Bland de större förändringar som skett de senaste åren kan nämnas att lagring och distribution av trycksaker flyttats utanför Kyrkans hus och att ett antal stora projekt inneburit ett ökat behov av lokaler för större arbetsgrupper snarare än enskilda arbetsplatser. Under ett par år har det rått brist på arbetsplatser i Kyrkans hus samtidigt som vissa ytor i huset nyttjats dåligt. Behovet av ytterligare ytor har delvis lösts genom att hyra lokaler utanför Kyrkans hus.

I rambudgeten för 2002 gavs utrymme för en ombyggnad som bland annat medförde att dåligt utnyttjade lagerlokaler byggdes om till sammanträdesrum, vilket i sin tur skapade möjlighet för flera nya arbetsplatser på olika våningsplan i Kyrkans hus. Därmed har vi uppnått ett bättre nyttjande av våra egna lokaler och skapat en flexibilitet för framtiden som gör oss mindre beroende av extern förhyrning.

I samband med denna ombyggnad skapades också bättre tillgång till tysta grupp- och samtalsrum på de våningsplan som haft en helt öppen planlösning. Vi har också kunnat förbättra arbetsmiljön i kyrkokansliet på viktiga punkter.

Det var önskvärt att ombyggnaden genomfördes på sommaren för att påverka arbetet inom kyrkokansliet så lite som möjligt. Som i alla aktiebolag har VD rätt att fatta beslut i löpande förvaltningsärenden och ombyggnaden var inte av en omfattning som går utöver vad som utgör löpande förvaltning. Beslutet har bekräftats av förvaltningsaktiebolagets styrelse vid sammanträde den 19 juni 2002.

Levi Bergström

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp