Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Ändringar i kyrkoordningen med anledning av förslagen rörande tillsyns- och främjandefunktionerna för utlandsförsamlingarna

Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i kyrkoordningen

Med hänvisning till de förslag som läggs fram i denna skrivelse föreslår Kyrkostyrelsen i fråga om kyrkoordningen

dels att 7 kap. 1 och 7 §§, 9 kap. 2 a, 10 och 19 §§, 10 kap. 6 §, 12 kap. 9 §, 31 kap. 16 §, 32 kap. 16 §, 34 kap. 13 §, 36 kap. 2 och 6 §§, 57 kap. 1 § skall ha följande lydelse,

dels att det skall införas en ny paragraf 57 kap. 7 a § av följande lydelse,

dels att det skall införas en ny rubrik närmast före nya 57 kap. 7 a § av följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

7 kap.

1 § Stiftsfullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, främst

    1. mål och riktlinjer för verksamheten,

    2. budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor,

    3. stiftsstyrelsens och nämndernas organisation och verksamhetsformer,

    4. val av ledamöter och ersättare i stiftsstyrelse och nämnder,

    5. val av revisorer och revisorsersättare,

    6. grunderna för ekonomiska förmåner åt förtroendevalda, och

    7. årsredovisning och ansvarsfrihet.

Stiftsfullmäktige beslutar också i andra frågor som anges i kyrkoordningen.

Fullmäktige beslutar också i andra frågor som anges i kyrkoordningen.

Stiftsfullmäktige i Visby stift beslutar inte i frågor rörande utlandskyrkan.

7 § Stiftsstyrelsen skall främja församlingslivet i stiftet och verka för dess utveckling.

 

Stiftsstyrelsen i Visby stift har inga uppgifter i fråga om utlandskyrkan.

9 kap.

2 a § Ledamoten som är eller har varit ordinarie domare deltar i domkapitlets överläggningar i alla ärenden men har rösträtt endast vid handläggningen av ärenden enligt 5 § andra stycket.

2 a § Domkapitlet i Visby stift skall bestå av följande ledamöter:

1. biskopen, som är ordförande,

2. domprosten, som är vice ordförande,

3. en ledamot som är anställd som präst eller diakon i stiftet eller i någon av stiftets församlingar i Sverige,

4. en ledamot som är präst eller diakon samt är eller har varit anställd i utlandskyrkan,

5. en ledamot som är eller har varit ordinarie domare, och

6. fyra övriga ledamöter.

Ledamöterna som avses i första stycket 5 och 6 och deras ersättare får inte vara vigda till biskop, präst eller diakon. Bestämmelserna för förtroendevalda i 33 kap. om valbarhet, valbarhetshinder och uppdragets upphörande skall tillämpas för dessa.

För biskopen och domprosten som ledamot utses en gemensam ersättare som skall vara präst i stiftet eller i någon av stiftets församlingar i Sverige. För var och en av ledamöterna som avses i första stycket 3-5 utses en ersättare som uppfyller samma kvalifikationskrav som ledamoten. För de övriga ledamöterna utses fyra ersättare.

10 § Valet av den ledamot och de ersättare som skall vara präst eller diakon äger rum vid ett gemensamt möte med stiftets präster och diakoner med biskopen som valförrättare. Därvid röstar prästerna och diakonerna gemensamt fram ledamoten och ersättarna.

10 § Valet av den ledamot eller de ledamöter och de ersättare som skall vara präst eller diakon äger rum vid ett gemensamt möte med stiftets präster och diakoner med biskopen som valförrättare. Därvid röstar prästerna och diakonerna gemensamt fram ledamoten eller ledamöterna och ersättarna.

Vid valet i Visby stift av de ledamöter och ersättare som skall vara präst eller diakon avger de präster och diakoner som är anställda som präster respektive diakoner i utlandskyrkan och som inte deltar i det gemensamma mötet sina röster innan mötet äger rum. Biskopen beslutar hur denna förhandsröstning skall gå till.

19 § De ledamöter som avses i 1 § första stycket 4 och 5 och 2 § första stycket 5 och 6 och deras ersättare väljs av det nyvalda stiftsfullmäktige för fyra år, räknat från och med den 1 januari året efter det år då ordinarie kyrkoval har ägt rum.

19 § De ledamöter som avses i 1 § första stycket 4 och 5 och 2 § första stycket 5 och 6 och deras ersättare väljs av det nyvalda stiftsfullmäktige.

Vid valet av domkapitel i Visby stift gäller bestämmelserna i första stycket den ledamot som avses i 2 a § första stycket 4 och den ledamotens ersättare samt tre av de ledamöter som avses i 2 a § första stycket 6 och deras ersättare. En av de ledamöter som avses i första stycket 6 och den ledamotens ersättare väljs av Kyrkomötet.

Ledamöterna och deras ersättare väljs för fyra år räknat från och med den 1 januari året efter det år då ordinarie kyrkoval har ägt rum.

10 kap.

6 § För samordning, planering och utveckling skall det finnas följande nämnder:

1. Nämnden för internationell mission och diakoni, med särskilt ansvar för insatserna rörande internationell mission och diakoni.

2. Nämnden för kyrkolivets utveckling, med särskilt ansvar för de kyrkliga grundutbildningarna och för stödjande av stiftens arbete.

3. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med särskilt ansvar för arbetet bland svenskar i andra länder.

6 § För samordning, planering och utveckling skall det finnas följande nämnder:

1. Nämnden för internationell mission och diakoni, med särskilt ansvar för insatserna rörande internationell mission och diakoni.

2. Nämnden för kyrkolivets utveckling, med särskilt ansvar för de kyrkliga grundutbildningarna och för stödjande av stiftens arbete.

3. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med särskilt ansvar att främja församlingslivet i utlandsförsamlingarna och i de verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser. Nämnden beslutar vilka utlandsförsamlingar och andra verksamheter som skall tillhöra Svenska kyrkan.

12 kap.

9 § Nämnden för internationell mission och diakoni består av elva ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. I nämnden skall en av ledamöterna vara biskop.

Nämnden för kyrkolivets utveckling och Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet består av vardera nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.

Nämnden för kyrkolivets utveckling består av nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet består av biskopen i Visby stift och åtta ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.

      För ledamöterna i respektive nämnd väljer Kyrkomötet lika många ersättare.

31 kap.

16 § Frågor om behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 11-12 §§ prövas enligt följande:

1. präster som har anställning som präst i ett stift

2. präster som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå

3. övriga präster, folkbokförda inom ett stifts område

4. övriga präster

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

1. präster som har anställning som präst i ett stift

2. präster som är verksamma i utlandskyrkan

3. präster som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå och som inte är verksamma i utlandskyrkan

4. övriga präster, folkbokförda inom ett stifts område

5. övriga präster

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Visby stift

Domkapitlet i Uppsala stift

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

32 kap.

16 § Frågor om behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 11-12 §§ prövas enligt följande:

1. diakoner som har anställning som diakon i ett stift

2. diakoner som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå

3. övriga diakoner, folkbokförda inom ett stifts område

4. övriga diakoner

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

1. diakoner som har anställning som diakon i ett stift

2. diakoner som är verksamma i utlandskyrkan

3. diakoner som har anställning hos Svenska kyrkan på nationell nivå och som inte är verksamma i utlandskyrkan

4. övriga diakoner, folkbokförda inom ett stifts område

5. övriga diakoner

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Visby stift

Domkapitlet i Uppsala stift

domkapitlet i det stiftet

Domkapitlet i Uppsala stift

34 kap.

13 § När ansökningstiden för en ledigförklarad befattning som kyrkoherde, komminister, stiftsadjunkt eller kontraktsadjunkt gått ut skall kyrkorådet, pastoratsnämnden eller stiftsstyrelsen översända ansökningshandlingarna och platsannonsen till domkapitlet.

13 § När ansökningstiden för en ledigförklarad befattning som kyrkoherde, komminister, stiftsadjunkt eller kontraktsadjunkt gått ut skall kyrkorådet, kyrkonämnden, pastoratsnämnden eller stiftsstyrelsen översända ansökningshandlingarna och platsannonsen till domkapitlet.

      Efter beslut om behörighet skall domkapitlet med eget yttrande över de behöriga sökandena överlämna handlingarna till den som har att besluta om tillsättningen.

      Domkapitlet skall underrätta de sökande om beslutet i behörighetsfrågan och om skälen för detta.

 

Vid tillsättning av befattning som präst i utlandskyrkan skall skyldigheten att översända handlingar till domkapitlet gälla Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet.

36 kap.

2 § Inom Svenska kyrkan finns också de icke-territoriella församlingar som framgår av 35 kap.

2 § Inom Svenska kyrkan finns också de icke-territoriella församlingar som framgår av 35 kap. samt utlandsförsamlingar och verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan.

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet beslutar enligt 10 kap. 6 § vilka församlingar och verksamheter i utlandet som hör till utlandskyrkan.

Församlingarna och verksamhetsplatserna inom utlandskyrkan måste tillämpa bestämmelserna i kyrkoordningen bara om det är särskilt angivet.

6 § Inom Svenska kyrkan finns det tretton stift. Dessa är Uppsala, Linköpings, Skara, Strängnäs, Västerås, Växjö, Lunds, Göteborgs, Karlstads, Härnösands, Luleå, Visby och Stockholms stift.

      Stiftsindelningen skall omfatta hela landet.

 

Till Visby stift hör även utlandsförsamlingarna och den verksamhet som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser.

57 kap.

1 § Biskopen och domkapitlet skall ha tillsyn över verksamheten i stiftets församlingar och samfälligheter samt över verksamheten i stiftet. I tillsynen ingår

    1. råd, stöd och hjälp, dels i frågor som rör kyrkans lära, böcker, sakrament, gudstjänst och övriga handlingar, dels i rättsliga frågor,

    2. utfärdande av församlingsinstruktion enligt 5-7 §§,

    3. biskopens visitationer enligt 8 kap. 2 §,

    4. granskning av hur präster och diakoner utövar sina uppdrag och efterlever avgivna vigningslöften,

    5. prövning av behörighet att utöva kyrkans vigningstjänst enligt 31 kap. 11 och 12 §§ och 32 kap. 11 och 12 §§,

    6. befogenhetsprövning enligt 31 kap. 14 § och 32 kap. 14 §, och

    7. beslutsprövning enligt 8-18 §§.

 

Vad som sägs i första stycket 7 skall inte tillämpas på utlandsförsamlingar och verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser.

Församlingsinstruktioner för utlandskyrkan

7 a § För församlingar inom utlandskyrkan skall en församlingsinstruktion utarbetas av kyrkoherden och styrelsen i församlingen i samråd med domkapitlet i Visby. Innan den utfärdas skall den godkännas av församlingens styrelse och kyrkoherde och Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet skall ges tillfälle att yttra sig.

För verksamhet på en plats inom utlandskyrkan där det inte finns någon församling utarbetas församlingsinstruktionen av Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet och kyrkoherden i samråd med domkapitlet i Visby stift. Innan den utfärdas skall den godkännas av Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet och kyrkoherden var för sig.

Församlingsinstruktioner för utlandskyrkan skall innehålla det som anges i 5 § 2 och 4.

En församlingsinstruktion för en församling inom utlandskyrkan får utfärdas av domkapitlet i Visby stift. Den är därefter bindande för församlingen eller verksamhetsplatsen.

Fråga om ändring av församlingsinstruktionen för en församling får väckas av församlingens styrelse, kyrkoherden eller domkapitlet. Fråga om ändring av församlingsinstruktionen för en verksamhetsplats får väckas av Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet, kyrkoherden eller domkapitlet. En ändring godkänns och utfärdas på samma sätt som instruktionen.

1. Detta beslut träder i kraft den 1 november 2002 med undantag för bestämmelserna i 10, 12 och 36 kap. vilka träder i kraft omedelbart när Kyrkomötet har fattat sitt beslut.

2. När den ledamot i Domkapitlet i Visby stift som avses i 9 kap. 2 a § 4 och den ledamotens ersättare skall väljas första gången har endast den som är anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan rösträtt. Valet avser tiden till och med den 31 december 2005.

3. Kyrkomötet skall vid sammanträdet i oktober 2002 välja en ledamot och ersättare i domkapitlet i Visby stift enligt 9 kap. 19 § för tiden till och med den 31 december 2005.

4. Åren 2002-2005 gäller följande särskilda bestämmelser vid val av biskop i Visby stift.

Utöver vad som anges i 8 kap. har följande personer rösträtt:

1. åtta elektorer som är präster anställda i utlandskyrkan,

2. åtta elektorer som inte är präster valda av församlingarna inom utlandskyrkan, och

3. ledamöterna i Nämnden för Svenska kyrkan.

Elektorerna skall representera utlandskyrkan i olika delar av världen. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet beslutar efter samråd med stiftsstyrelsen i Visby stift hur valet av elektorer och ersättare för dessa går till.

De elektorer som inte är präster skall tillhöra Svenska kyrkan och någon av församlingarna inom utlandskyrkan.

Stiftsstyrelsen i Visby stift beslutar hur elektorerna och ledamöterna i Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet får utöva sin rösträtt.

Kommentarer till Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i kyrkoordningen avseende utlandskyrkan

7 kap. 1 §

Utlandskyrkans församlingar och verksamhetsplatser hör enligt de föreslagna bestämmelserna i 36 kap. 6 § tredje stycket till Visby stift. Det skall dock inte vara en uppgift för Visby stift att svara för främjande av församlingslivets utveckling inom utlandskyrkan. Detta klargörs genom bestämmelsen i 1 § om att stiftsfullmäktige inte beslutar i några frågor avseende utlandskyrkan.

7 kap. 7 §

Av samma skäl som gäller för stiftsfullmäktige har inte heller stiftsstyrelsen i Visby stift de uppgifter i relation till utlandskyrkans församlingar och verksamhetsplatser som annars tillkommer stiftsstyrelserna. Det är endast på en punkt som stiftsstyrelsen i Visby har ansvaret för en uppgift av direkt betydelse för utlandskyrkan. Det gäller genomförandet av biskopsvalet enligt vad som framgår av punkt fyra i införandebestämmelserna.

9 kap. 2 a §

Domkapitlet i Visby stift har uppgifter avseende samtliga församlingar, präster och diakoner som hör till stiftet. Det gäller alltså såväl församlingar som präster på Gotland som i utlandskyrkan. Detta bör få konsekvenser för domkapitlets sammansättning. Utöver vad som gäller för övriga domkapitel - bortsett från Uppsala stifts domkapitel - finns en ytterligare ledamot som är präst eller diakon i utlandskyrkan. För att upprätthålla balansen mellan ledamöter som har uppdrag inom kyrkans vigningstjänst och övriga ledamöter skall Visby domkapitel ha fyra övriga ledamöter.

9 kap. 10 §

Vid valet av domkapitel i Visby stift skall det utses två ledamöter som är präst eller diakon. Det har medfört att det i paragrafens första stycke behöver anges att valet av dem som skall vara präst eller diakon kan avse en eller flera ledamöter.

Förslaget innebär att samtliga röstberättigade skall utgöra en valkorporation vid valet av präst- eller diakonledamot i Visby stift. De som är anställda som präster och diakoner inom landet och de som är anställda i utlandskyrkan röstar gemensamt fram samtliga präst- och diakonledamöter och ersättare. De måste därvid naturligtvis för att rösterna skall vara giltiga rösta på personer som uppfyller de angivna kvalifikationskraven. Övergångsvis - införandebestämmelsernas andra punkt - föreslås dock en särskild ordning vid valet för innevarande mandatperiod. Endast de som nu är anställda som präster och diakoner i utlandskyrkan kan övergångsvis delta i valet av den ledamot som skall vara eller ha varit anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan. Det kan inte förutsättas att alla präster och diakoner anställda i utlandskyrkan har samma möjlighet att delta i det möte vid vilket valet äger rum som de som är anställda inom landet. De utlandsanställda behöver därför ha möjlighet att brevrösta. Biskopen har det övergripande ansvaret för genomförandet av valet av ledamöter som skall vara präst eller diakon. Biskopen får därför även avgöra hur förhandsröstningen skall gå till.

9 kap. 19 §

Stiftsfullmäktige i Visby stift har inga uppgifter avseende utlandskyrkan. Utlandsförsamlingarna är inte heller delaktiga i valet av ledamöter i stiftsfullmäktige. Utlandskyrkan är emellertid en angelägenhet för Svenska kyrkan som helhet och den nationella nivån. För att markera detta bör den nya fjärde ledamöter av de övriga ledamöterna i domkapitlet i Visby stift utses av Kyrkomötet.

10 kap. 6 §

Nämndens huvuduppgift bör ändras så att den i relation till utlandskyrkans församlingar och verksamheter har motsvarande uppgift som gäller för en stiftsstyrelse i fråga om stiftets församlingar, nämligen att främja församlingslivet.

Det måste av flera skäl vara klart vilka församlingar och andra verksamheter som tillhör Svenska kyrkan. Det är bland annat av betydelse för att veta när kyrkoordningens bestämmelser om utlandskyrkan är tillämpliga. Det bör vara en uppgift för Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet att fatta beslut om detta. Genom de föreslagna bestämmelserna om i kraftträdande kan den av 2002 års kyrkomöte nyvalda nämnden fatta ett sådant beslut. Detta krävs för att det så snart som möjligt skall vara gå att genomföra biskopsvalet i Visby stift på det sätt som föreslås i denna skrivelse.

12 kap. 9 §

I och med att Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet får en delvis motsvarande ställning och uppgifter som en stiftsstyrelse bör en av nämndens ledamöter vara biskopen i Visby stift. Därmed hålls tillsynsuppgiften och främjandeansvaret ihop. I likhet med vad som gäller för övriga nämnder på den nationella nivån liksom för Kyrkofondens styrelse utser Kyrkomötet ordförande i nämnden (12 kap. 10 §).

31 kap. 16 § och 32 kap. 16 §

Domkapitlet i Visby stift skall ha tillsyn över de präster och diakoner som är anställda i utlandskyrkan. Präster verksamma inom utlandskyrkan anställs alltid av Svenska kyrkan på nationell nivå genom Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet. Även annan utsänd personal är anställd av Svenska kyrkan på nationell nivå. Det kan tänkas att någon som är präst kan vara verksam inom utlandskyrkan utan att vara anställd som präst. Det kan också finnas diakoner som är anställda av en utlandsförsamling. Även för sådana präster och diakoner bör frågor om behörighet att utöva uppdraget som präst respektive diakon prövas av Domkapitlet i Visby stift och inte - vilket annars skulle vara fallet - av Domkapitlet i Uppsala stift.

Med "präster/diakoner verksamma inom utlandskyrkan" avses de präster och diakoner som tjänstgör i församlingar och verksamheter utomlands. De präster som är anställda i kyrkokansliet och arbetar med frågor som avser utlandskyrkan hör inte till denna kategori.

34 kap. 13 §

Prästerna i utlandskyrkan anställs på Svenska kyrkans nationella nivå genom Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet. Nämnden blir därmed det organ som har att skicka in handlingar till domkapitlet för behörighetsprövning och yttrande när en präst skall anställas.

36 kap. 2 §

Vad som i kyrkoordningen avses med utlandskyrkan framgår av bestämmelserna i 2 §. Det är de församlingar och verksamheter som Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med stöd av bestämmelserna i 10 kap. 6 § har beslutat skall tillhöra Svenska kyrkan.

Åtminstone i detta skede är det inte avsikten att kyrkoordningen annat än i begränsad utsträckning skall gälla för församlingar och verksamhetsplatser inom utlandskyrkan. Detta framgår av bestämmelserna i 2 § sista stycket. En präst i Svenska kyrkan som är verksam inom utlandskyrkan är dock på samma sätt som alla övriga präster - oavsett om de är anställda i Svenskak yrkan eller inte - bundna av kyrkoordningens bestämmelser i utövandet av sitt uppdrag inom kyrkans vigningstjänst. Det gäller t.ex. beträffande bestämmelserna i 31 kap. om uppdraget som präst och skyldigheten att följa Svenska kyrkans ordning i fråga om gudstjänster och kyrkliga handlingar. Motsvarande gäller beträffande en diakon.

36 kap. 6 §

Skälen för förslaget att utlandsförsamlingarna och de andra verksamhetsplatserna skall höra till utlandskyrkan har behandlats i de allmänna motiveringarna. Som en följd av att församlingarna och verksamhetsplatserna hör till stiftet omfattas dessa av biskopens i Visby stift uppgifter enligt 8 kap. 1 § och uppgiften att visitera stiftets församlingar enligt 8 kap. 2 §. Kopplingen till Visby stift medför också att den tillsyn som åvilar biskop och domkapitel enligt 57 kap. 1 § även avser utlandskyrkan. Tillämpning av bestämmelserna i 9 kap. 12 § om rösträtt vid valet av de ledamöter i domkapitlet som skall vara präst eller diakon är också beroende av att utlandsförsamlingarna tillhör Visby stift.

57 kap. 1 §

Utlandskyrkan skall som huvudregel omfattas av tillsyn i de former som gäller för församlingar i Sverige. Med hänsyn till att en sådan ordning kan komma att kollidera med de lagar som gäller i respektive verksamhetsland föreslås dock att någon beslutsprövning inte skall kunna ske.

57 kap. 7 a §

I kyrkoordningen och när den införts har stor vikt fästs vid församlingsinstruktionen. Den är ett instrument för stiftets tillsyn men har även betydelse för den lokala församlingens överväganden om hur den skall fullgöra sin grundläggande uppgift och som en utgångspunkt för verksamhetsplanering. Som en del i det beslut som avser främjande- och tillsynsfunktionerna avseende utlandskyrkan bör även tas in bestämmelser i kyrkoordningen om församlingsinstruktioner för utlandskyrkan. Det innebär att varje församling, respektive där församling saknas, skall finnas en församlingsinstruktion som omfattar punkterna 2 och 4 i kyrkoordningens 57 kap. 5 §. Enligt utredningsförslaget skulle även punkterna 1 och 5 i den nämnda paragrafen finnas med i församlingsinstruktioner för utlandskyrkan och dess verksamhetsplatser. När det inte sker en anpassning till kyrkoordningen i den omfattning som utredningen föreslog, är det naturligt att begränsa församlingsinstruktionens omfattning. Det mest centrala i den är det som anges i 57 kap. 5 § 2, nämligen ett pastoralt program för församlingens grundläggande uppgift.

En församlingsinstruktion skall utarbetas av kyrkoherden och församlingens styrelse i samråd med domkapitlet. Den får utfärdas av domkapitlet efter godkännande av församlingens styrelse och kyrkoherde var för sig. Med hänsyn till det ansvar som enligt förslagen i denna skrivelse skall tillkomma Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet är det nödvändigt att denna får tillfälle till yttrande över församlingsinstruktionen innan den utfärdas av domkapitlet. Det får förutsättas att det finns kontakter mellan nämnden och församlingen innan det yttrandet avges, så att det så långt möjligt finns en samsyn om församlingsinstruktionen utformning och innehåll. På verksamhetsorter där det inte finns någon församling med en styrelse ersätts denna av Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet.

Införandebestämmelserna

Punkt 1

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet behöver kunna fatta vissa beslut så snart som möjligt efter det att Kyrkomötet beslutat de föreslagna ändringarna i kyrkoordningen. Det gäller sådant som är av betydelse för att biskopsvalet i Visby stift skall kunna genomföras så snart som möjligt. Därför behöver bestämmelserna i 10 och 12 kap. om Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet träda i kraft omedelbart så att denna kan fullgöra sina uppgifter. Vidare måste det fattas beslut enligt de föreslagna nya bestämmelserna i 36 kap. om vilka församlingar som tillhör utlandskyrkan för att det skall vara möjligt att sätta i gång med valet av elektorer enligt punkt 4 i införandebestämmelserna. Därför bör även de nya bestämmelserna i 36 kap. träda i kraft omedelbart när Kyrkomötet har fattat sitt beslut.

Punkt 2

Enligt de föreslagna ändringarna i 9 kap. skall domkapitlet i Visby ha en delvis annan sammansättning än övriga domkapitel. En ledamot och ersättare skall vara eller ha varit anställd som präst eller diakon i utlandskyrkan och en av de övriga ledamöterna och ersättarna skall utses av Kyrkomötet. När en präst- eller diakonledamot och ersättare skall utses första gången bör endast de som är anställda som präster och diakoner i utlandskyrkan vara röstberättigade eftersom övriga präster och diakoner anställda i Visby stift och dess församlingar redan har valt ledamöter och ersättare i domkapitlet för den mandatperiod som nu är aktuell.

Punkt 3

För att domkapitlet i Visby stift skall få den föreslagna nya sammansättningen behöver Kyrkomötet vid sammanträdet i oktober 2002 utse en ledamot och en ersättare i enlighet med de nya bestämmelserna i 9 kap. 19 § andra stycket.

Punkt 4

Som framgår av Kyrkostyrelsens överväganden och förslag föreslås en tillfällig reglering som gör det möjligt för prästerna i utlandsförsamlingarna, ett motsvarande antal lekmannaelektorer från utlandsförsamlingarna och ledamöterna i Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet att delta i valet av biskop i Visby stift. Prästerna i utlandskyrkan är inte anställda av församlingarna utan av Svenska kyrkan på nationell nivå. Därför behöver det finnas särskilda bestämmelser om dessa prästers delaktighet i valet av biskop i Visby stift.

Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet får i förhållande till utlandskyrkans församlingar delvis samma uppgifter som en stiftsstyrelse annars har. På ett motsvarande sätt som stiftsstyrelsens ledamöter ges ledamöterna i nämnden rösträtt vid val av biskop i Visby stift.

Antalet röstberättigade från det nuvarande Visby stift kan beräknas vara drygt 90 personer. Om samtliga mer än 30 präster anställda i utlandskyrkan och ett motsvarande antal elektorer utsedda av utlandsförsamlingarna ges rösträtt skulle det medföra att utlandskyrkan skulle få ett större inflytande över biskopsvalet än vad som i nuläget bedöms motiverat. Därför föreslås att såväl prästerna som församlingarna får utse ett mer begränsat antal elektorer.

Införandebestämmelserna behöver inte belastas med detaljerade regler för hur elektorerna skall utses. Det kan överlämnas till Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med dess kännedom om utlandsverksamheten att närmare besluta hur valet av elektorer skall gå till. Enligt bestämmelserna i 8 kap. är det stiftsstyrelsen som ansvarar för genomförande av biskopsval. Det behöver därför ske ett samråd mellan nämnden och stiftsstyrelsen i Visby stift beträffande elektorsvalet.

Det är viktigt att de som utses till elektorer inte kommer enbart från en viss region eller del av utlandskyrkan. Därför anges att de skall representera utlandskyrkan i olika delar av världen. Det finns inga bestämmelser som anger att de som tillhör en utlandsförsamling måste tillhöra Svenska kyrkan. Det bör dock inte vara andra personer än sådana som tillhör Svenska kyrkan som väljer biskop och därför föreslås att detta skall anges särskilt liksom att det skall vara fråga om elektorer som själva tillhör en utlandsförsamling.

Inte heller i fråga om hur de tillkommande röstberättigade skall utöva sin rösträtt behöver införandebestämmelserna innehålla detaljregler. När det gäller genomförandet av det direkta biskopsvalet måste det dock vara ett organ som har ansvaret för detta. Som en följd av bestämmelserna i 8 kap. om stiftsstyrelsens ansvar för biskopsval föreslås att stiftsstyrelsen i Visby stift beslutar hur elektorerna och ledamöterna i Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet får utöva sin rösträtt.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp