Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Motion till Kyrkomötet
2002:170
av Lars Ekblad
om urvalet av texter på tjugonde söndagen efter trefaldighet

Kyrkomötet

Mot 2002:170

Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:4 Den svenska evangelieboken

Det förslag till ny evangeliebok som läggs fram av Kyrkostyrelsen (KsSkr 2002:4) - här nedan kallat EBF 2002 - ansluter sig till evangelieboksgruppens förslag till ny evangeliebok (Svenska kyrkans utredningar 2000:4-5) - här nedan kallat EBF 2000 - att den tjugonde söndagen efter trefaldighet skall vidga det perspektiv som anges i den nuvarande evangelieboken - "Våra hem" - till en vidare tolkning av familjebegreppet och till mänskliga relationer av skilda slag.

Det innebär dels en förändring av dagens ämnesrubrik, som föreslås bli "Att leva tillsammans", dels en genomgripande förändring av texturvalet. De föreslagna bibeltexterna inriktas i de tre årgångarna på 1) den vidgade familjen, 2) vänskapen mellan människor och 3) från släkte till släkte. I EBF 2002 har texterna ändrats i jämförelse med EBF 2000, vilket ingående redovisas i förslaget (sid. 17f).

Detta texturval har i båda förslagen medfört att centrala bibliska texter lyfts bort ur evangelieboken utan närmare motivering. Det är särskilt de texter som återfinns i den nuvarande evangelieboken denna söndag i den första årgången: 1 Mos 1:27-31 (människan skapas till Guds avbild: man och kvinna), Ef 5:21, 25-33 ("Detta rymmer en stor hemlighet ... Kristus och kyrkan") och Mark 10:2-9 (Jesu undervisning om äktenskapet).

När det gäller den grannlaga uppgiften att göra ett urval av Bibelns texter för användning i gudstjänsten måste ett av urvalskriterierna vara en bedömning av vilka texter som är omistliga genom att de ger uttryck åt centrala motiv i den kristna tron. Utan tvekan gäller det också de texter som belyser en kristen syn på äktenskapet. Evangelieboken är en av Svenska kyrkans gudstjänstböcker och skall enligt kyrkoordningen ge uttryck för vad kyrkans tror, bekänner och lär. Förslaget till nya textserier på tjugonde söndagen efter trefaldighet innebär utan tvekan en betydande förändring i detta avseende.

I kyrkoordningen beskriver Svenska kyrkan sin syn på äktenskapet: "Äktenskap och familj är en grundläggande gemenskapsform i samhället. ... Kyrkan vill med Jesus Kristus som förebild visa makarna på den inbördes gemenskapen och det ömsesidiga tjänandets väg, men också på vars och ens behov av egen gudsgemenskap och på familjens öppenhet för alla som behöver dess omtanke" (kyrkoordningen, inledningen till 23 kap.).

Även i dialog med andra kyrkor har Svenska kyrkan uttryckt sin syn på äktenskapet och hur den kristna tron tillför en ytterligare dimension i relationen mellan makarna. Se t.ex. Äktenskap och familj i kristen belysning. Rapport från den officiella luthersk-katolska samtalsgruppen i Sverige (1975) och dokumentet Ekumeniska äktenskap. Pastorala råd. Stockholms katolska stift och Svenska kyrkan (1999).

I och med 1983 års evangeliebok kom den tjugonde söndagen efter trefaldighet att markeras som en "hemmets söndag". I EBF 2000 föreslås att ämnet vidgas, så att även andra former av mänsklig gemenskap ges utrymme. Särskilt lyfts den gemenskap fram som tar gestalt kring Jesus Kristus och dess förlängning i kyrkans liv, en gemenskap som vidgar och ibland spränger andra former av mänsklig gemenskap. EBF 2002 ansluter sig till denna grundsyn.

Detta är välmotiverat, en vidgning av perspektivet behövs. Men enligt min mening går både EBF 2000 och EBF 2002 för långt i och med att man helt vill förbigå den gemenskapsform som även Svenska kyrkan anser vara grundläggande och som innehåller en väsentlig Kristusdimension, nämligen äktenskapet.

Enligt EBF 2002 bör de tre årgångarnas texter inriktas på 1) den vidgade familjen, 2) vänskapen mellan människor och 3) från släkte till släkte. Vare sig i EBF 2000 eller i EBF 2002 redovisas varför de centrala bibeltexter om äktenskapet som ingår i den nuvarande evangelieboken skall tas bort.

Jag föreslår en förändring av texturvalet för denna söndag. I första hand inriktas söndagens texter mot äktenskapet, därefter mot den vidgade familjen och till slut mot temat "släkte till släkte".

Texten från Ef 5 beskriver relationen i äktenskapet som ett tecken och en manifestation av Kristi härlighet i det nya gudsfolket, kyrkan. Det ger en djupdimension, som är väsentlig för en rätt förståelse av det kristna äktenskapet och som naturligt öppnar perspektivet mot den "vidgade familj" som den här föreslagna andra årgångens texter belyser vidare, i enlighet med vad som framhållits i både EBF 2000 och EBF 2002.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts i motionen föreslår jag att Kyrkomötet beslutar

att följande bibeltexter skall användas på 20 söndagen efter trefaldighet:

1 årgången

GT

1 Mos 1:27-31, alt. Rut 1:6-19

 

Ep

Ef 5:21, 25-33

 

Ev

Mark 10:2-9

2 årgången

GT

Rut 2:8-12

 

Ep

Apg 9:36-43

 

Ev

Mark 3:31-35

3 årgången

GT

Tobit 10:7b-13

 

Ep

2 Tim 1:3-5

 

Ev

Matt 13:53-57

Pristina, Kosovo, den 31 juli 2002

Lars Ekblad

Previous PageTable Of Contents


TillbakaUpp