Motion till Kyrkomötet
2002:153
av Staffan Holmgren
om ändringar i kyrkoordningen
|
Kyrkomötet
Mot 2002:153
|
Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:10 Ändringar i kyrkoordningen
Det är positivt att Kyrkostyrelsen har en klar inriktning att till 2003 års kyrkomöte framlägga förslag till ändringar i kyrkoordningen i en rad konkreta ärenden. Vad jag saknar är dock en grundläggande inriktning att avreglera och förenkla regelverket för Svenska kyrkan. I motion 2000:47 föreslog jag att Kyrkostyrelsen skulle ges i uppdrag att göra en översyn av kyrkoordningen som skulle syfta till en förenkling och avreglering.
Kyrkorättsutskottet yttrade i betänkande Kr 2000:1 i anledning av motionen att
... kyrkoordningen av historiska skäl har kommit att bli tämligen omfattande. Även om utskottet därför har förståelse för det motionen vill åstadkomma, framgår också av vad som tidigare har anförts att utskottet förordar en återhållsamhet med ändringar i kyrkoordningen i det skede som vi nu befinner oss i. Utskottet anser således att frågan om en samlad översyn är för tidigt väckt.
Nu har det gått två år och Kyrkostyrelsen har börjat en översyn. Kyrkorättsutskottets yttrande visar att utskottet också inser att kyrkoordningen blivit för omfattande i sin detaljreglering. Den fortsatta översynen av kyrkoordningen bör därför ske utifrån en övergripande målsättning att minska antalet detaljregler och förenkla där så är möjligt. Det finns annars en påtaglig risk att vi fortsätter i den gamla statliga lagstiftningens ordning att reglera det mesta och försöka täppa till alla eventuella luckor i regelverket.
På de områden där en detaljreglering inte föreligger eller kommer att försvinna är det viktigt att olika lokal praxis tillåts växa fram. Eftersom Svenska kyrkan är ett trossamfund och inte en statlig eller kommunal myndighet måste vi försöka lära oss leva utan regelbok så fort en diskussion uppstår. Det är svårt i början, men om vi har en klar inriktning kommer det att på sikt upplevas som en berikande fördel. Det stärker också den lokala församlingsdemokratin. Avregleringar förutsätts företrädesvis gälla administrativa regler medan lärofrågor och därmed sammanhängande regler behöver vara gemensamma för att Svenska kyrkan skall vara ett sammanhållet trossamfund. Men säkerligen kan en rad detaljregleringar tas bort utan att Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära träds förnär.
Mängden ärenden hos Överklagandenämnden visar att mycket tid måste ägnas åt tolkningar av kyrkoordningens regler. I Överklagandenämndens beslut 23/02 framgår också att det inte ens räcker med att reglering saknas i kyrkoordningen. Ett kyrkoråds beslut kan ändå bli upphävt mot bakgrund av vad förarbetena till kyrkoordningen ger vid handen och den rättsliga tolkning dessa ger upphov till.
De områden där gemensam reglering kan undvaras eller reglerna kan förenklas behöver öka så att Svenska kyrkan alltmer fjärmar sig från karaktären av myndighetsreglerad kyrka. Ett beslut i Kyrkomötet om den grundläggande inriktningen för det fortsatta översynsarbetet skulle ge Kyrkostyrelsen möjlighet att friare ompröva kyrkoordningen i dess nuvarande utformning.
Med hänvisning till det anförda föreslår jag att Kyrkomötet beslutar
att den grundläggande inriktningen för den fortsatta översynen av kyrkoordningen skall vara avreglering och förenkling av regelverket för Svenska kyrkan inom ramen för Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.
Mölnlycke den 31 juli 2002
Staffan Holmgren