Motion till Kyrkomötet
2002:136
av Fredrik Sidenvall och Joakim Svensson
om evangeliebokens böner
|
Kyrkomötet
Mot 2002:136
|
Motion till Kyrkomötet med anledning av KsSkr 2002:4 Den svenska evangelieboken
Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande. Sakarja 12:10.
Den bibliska profetian gick i uppfyllelse på pingstdagen och är en förblivande verklighet i Kristi kyrka. Den säger oss att den Helige Ande är utgjuten, för att såsom nådens Ande räcka frälsningens gåva till människor genom Kyrkans nådemedel och såsom bönens ande hjälpa människor att ropa och bedja om vad de på djupet behöver. Bönen är således en aktivitet som i den kristna kyrkan utgår från den Helige Ande och inte från mänsklig kraft eller förnuft. När den Helige Ande vägleder Kyrkan till bön så formas bönen i samstämmighet med den Andens uppenbarelse av Guds nåd, som möter oss i den Heliga Skrift om Jesus Kristus. Jesus Kristus har tillfört världen både en unik gudskunskap och en unik gudsrelation. I honom har Gud inför människor trätt fram ur det okändas skuggor, ut från de religiösa allmänbegreppen, och tydlig och personlig uppenbarat sig som Fadern, Sonen och den Helige Ande. Samtidigt har genom Kristi försoningsverk och den rättfärdiggörelse som sker när en människa kommer till tro, människan vuxit inför Gud från att vara del av en fördömelsevärd massa till att bli hans egna älskade söner och döttrar.
Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen, ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: "Abba! Fader!" Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom 8:15.
Så beskrivs den verklighet i vilken Kristi kyrka får bedja. Att mot denna bibliska bakgrund se inriktningen i det förslag till kollektböner (dagens bön) i den nya evangeliebok som läggs fram, är djupt sorgligt. På ett dominerande och närmast konsekvent sätt föreslår man att församlingens gemensamma bön skall formas inte av den bibliska uppenbarelsens personliga och tydliga gudsrelation utan av ett distanserat, ja, kyligt förnuft. Begreppet Gud är i sig inget relationsord. Att gång på gång inleda böner med tilltalet Gud säger inget om den som talar älskar Gud eller inte, vill ha Gud som sin Herre och Fader eller inte. Bara den enkla interjektionen "O", som nästan totalt rensats bort i förslaget, hjälper människor till en bönens attityd. När tilltalet Herre rensas bort hänvisas till kvinnors behov av att slippa ständigt möta Gud i maskulina termer. Men Kyrkans liv bärs i dag och tiderna igenom upp av tusentals kvinnor som i innerlig kärlek älskar sin himmelske Fader och tillber och bekänner sin Herre Jesus Kristus. Däremot kan det säkert vara så att många män i sin självtillräckliga maskulinitet kan ha svårt att böja sig för någon annan Herre än sig själva. Att inleda kyrkoåret med böneadressen "Nådens Gud, du som kommer i din kyrka" kan ju inte sägas var fel i sig självt. Men när detta ersätter orden "Herre Jesus Kristus, du som kommer i din kyrka", då är det ett steg från det tydliga och personliga mot det allmänna och dunkla. Förslagen till det som kallas dagens bön kan därför inte beskrivas på annat sätt än att de är uttryck för en vilja att sekularisera även Svenska kyrkans böneliv.
Själva begreppet dagens bön är i sig mycket olyckligt. Det antyder ju att kyrkan bara ber en bön om dagen eller att denna bön skulle ha en särställning i förhållande till andra böner. Den nuvarande evangeliebokens kollektböner är inte fullkomliga men de är i långt högre grad uttryck för bönens ande än det nya förslaget. Kyrkans bön skall vara en bön i tro, i förtroende för Guds uppenbarelse och för hans faderliga godhet, såsom Jesus Kristus själv har lärt oss att bedja i den Helige Ande.
Med hänseende till ovanstående föreslår vi att Kyrkomötet beslutar
1. att föra in kollektbönerna från 1983 års evangeliebok i den nya evangelieboken.
2. att bibehålla begreppet kollektbön.
3. att i det fall söndagar får radikalt nya teman i den nya evangelieboken, utforma kollektbönerna för dessa utifrån de riktlinjer som anförts i denna motion.
4. att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utforma och fastställa dessa nya kollektböner.
Frillesås prästgård och Göteborg den 20 juli 2002
Fredrik Sidenvall Joakim Svensson