Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Kyrkolivsutskottets betänkande
2002:8
Profilutbildning för diakoner och församlingspedagoger

Kyrkomötet

Kl 2002:8

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion från den allmänna motionstiden rörande profilutbildningarna för blivande diakoner och församlingspedagoger. För att stimulera rekryteringen till utbildningarna föreslås att nämnda profilutbildningar även skall bedrivas som distansutbildningar, eventuellt med IT-stöd, och med klar koppling till varje stift. Utskottet föreslår med hänvisning till att arbete med att utveckla distansutbildningar redan påbörjats att motionen avslås.

Förslag till beslut

Utskottet föreslår Kyrkomötet

att avslå motion 103.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Birgitta Josefson Hultgren m.fl. föreslår i motion 2002:103 att Kyrkomötet beslutar

att uppdra åt Kyrkostyrelsen att skyndsamt utreda möjligheten att starta profilutbildning för diakoner och församlingspedagoger som distansutbildning på halvfart.

Utskottet

Bakgrund

Den avslutande utbildningen för en blivande diakon och församlingspedagog i Svenska kyrkan består av en kyrklig profilutbildning som omfattar 40 veckors heltidsstudier under ett läsår. Profilåret infördes i och med att de kyrkliga yrkesutbildningarna reformerades i den s.k. utbildningsreformen i början på 1990-talet.

Den kyrkliga profilutbildningen för blivande diakoner, karitativ profilutbildning, bedrivs vid tre av landets diakoniinstitutioner, Bräcke Diakonigård, Ersta Diakonisällskap och Vårsta Diakonigård, vilka i sin tur samverkar med olika universitet och högskolor. Svenska kyrkans nationella nivå och respektive diakoniinstitution har en skriftlig överenskommelse som reglerar uppdraget. Utbildningen är huvudsakligen finansierad genom anslag från Svenska kyrkans nationella nivå.

Den kyrkliga profilutbildningen för blivande församlingspedagoger, pedagogisk profilutbildning, bedrivs vid tre av landets kyrkliga folkhögskolor, Edelvik, Jämshög och Sigtuna. Utbildningen finansieras till största delen genom de stats- och landstingsbidrag som utgår till folkhögskolor och från Svenska kyrkans nationella nivå utgår endast ett mindre förstärkningsanslag.

Församlingspedagogutbildning på distans - ett utvecklingsprojekt

För att vara behörig att antas till den pedagogiska profilutbildningen krävs bl.a. att man har en godkänd fackutbildning. Innan den ovan nämnda utbildningsreformen fanns det inte någon pedagogisk profilutbildning. Denna kompetenshöjning, med ytterligare ett års utbildning, som reformen innebar fick till följd att anställda med godkänd fackutbildning för pedagogisk profilutbildning gärna ville gå den nya utbildningen för att komma ifråga för församlingspedagogtjänst. Av ekonomiska och sociala skäl hade många av dem svårt att gå en helfartsutbildning. Vidare hade, efter önskemål från stiften, genomförts avkortad fackutbildning för församlingsassistenter som saknat fackutbildning men varit anställda i församling en längre tid. Den avkortade utbildningen hade genomförts på halvfart och distans och för de deltagare som önskade bygga på med profilåret passade en sådan utbildningsuppläggning bra.

Denna efterfrågan bidrog till att Sigtuna folkhögskola, som redan hade viss erfarenhet av distansstudier, efter samråd med dåvarande Utbildningsnämnden tog initiativ till att tillsammans med Edelviks och Jämshögs folkhögskolor ansöka hos Folkbildningsrådet om medel till att utveckla en församlingspedagogutbildning om 40 poäng som är baserad på distansstudier och deltidsstudier med IT stöd. Ansökan beviljades av Folkbildningsrådet och kursen genomfördes som ett utvecklingsprojekt under åren 2000-2001. Även till denna kursomgång har ett förstärkningsanslag utgått från Svenska kyrkans nationella nivå.

Utveckling av distansutbildning

Distansutbildningar med IT-stöd har under senare år blivit alltmer förekommande på den svenska utbildningsmarknaden och såväl folkhögskolor, universitet och högskolor, studieförbund som privata utbildningsanordnare har ett sådant utbud. Det är en utveckling som genom sin flexibilitet och sitt oberoende av geografisk plats passar väl in i en tid då utbildning är något som vi människor förväntas delta i hela livet, det s.k. livslånga lärandet.

Svenska kyrkan måste följa med i denna utveckling för att kunna rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. Nämnden för kyrkolivets utveckling bedömde det därför som angeläget att koppla ett utvärderingsprojekt till det ovan nämnda utvecklingsprojektet.

I slutet av november år 2000 skrevs ett avtal mellan Svenska kyrkan och Högskolan i Trollhättan/Uddevalla om en utvärdering. De övergripande syftena med uppdraget beskrevs på följande vis:

Att generalisera och vidareutveckla resultaten från en dokumenterande strukturerad studie för användning vid Svenska kyrkans profilutbildningar och andra kompetensutvecklande utbildningar.

Att utveckla kunskap om hur folkbildningspedagogiska förhållningssätt kan ligga till grund för en profil/yrkesutbildning utformad som distansutbildning med IKT-stöd (informations och kommunikationsteknik).

Att utveckla ett verktyg som är användbart för kommande IKT-stödd utbildning.

Vidare fanns följande specifika uppdrag:

Att särskilt lyfta fram hämmande faktorer i lärandeprocessen vid en jämförelse mellan församlingspedagogutbildningens helfarts- respektive halvfarts/distansvarianter.

Att studera kvalitetsfrågor kring dessa två designer och föra utvecklande resonemang kring dem.

För att uppnå dessa syften med utvärderingen har förutom den här nämnda utbildningen av församlingspedagoger via en modifierad distansmodell även ingått en granskning av en nysatsning på en helt nätbaserad utbildning av unga konfirmandledare samt en modifierad församlingspedagogutbildning på Jämshögs folkhögskola.

Inom ramen för utvärderingsprojektet har även två öppna seminarier anordnats under första halvåret 2002. Till dessa seminarier har företrädare från de tre andra profilutbildningarna, karitativ, musikalisk, pastoral, från de folkhögskolor som bedriver Svenska kyrkans grundkurs samt anställda på stiftskanslierna som svarar för kontakterna med de kyrkliga utbildningarna samt arbetar med fortbildningar, varit inbjudna. Utvärderingen Församlings Integrerat Lärande - om nätbaserad utbildning inom Svenska kyrkan av Per Nordqvist och Jan-Erik Perneman kommer i höst att överlämnas till Nämnden samt publiceras i en skriftserie som utges av Högskolan Trollhättan/Uddevalla.

Församlingspedagogutbildning på distans - ny kursomgång

Många har till Sigtuna folkhögskola framfört önskemål om att få utbilda sig till församlingspedagog på distans. Sigtuna folkhögskola har tillsammans med Edelviks folkhögskola, och efter samråd med Nämnden för kyrkolivets utveckling, i slutet av våren 2002 sänt ut en förfrågan till stiftsstyrelserna om de är intresserade av och kan bidra till en ny kursomgång. Om tillräckligt många stift ställer sig bakom en ny kursomgång beräknas en sådan kunna starta under år 2003.

Diakonutbildning på distans

Den 13 maj 2002 kom en skrivelse angående karitativ profilutbildning på distans från stiftsdiakonerna i Svenska kyrkan till Nämnden för kyrkolivets utveckling. De förespråkar en skyndsam handläggning för att starta profilutbildning för diakoner som distansutbildning på halvfart. De önskar att denna utbildning skall vara öppen för såväl diakonkandidater som redan är anställda i Svenska kyrkan som för diakonkandidater som inte innehar tjänst i Svenska kyrkan.

Ärendet har anmälts i Nämndens arbetsutskott och ett utvecklingsarbete avseende distansmöjligheter för andra profiler, utöver den pedagogiska, kommer att påbörjas när den ovan nämnda utvärderingen är avslutad och överlämnad.

Överväganden

Det finns och kommer under flera år framöver att föreligga ett stort behov av diakoner och församlingspedagoger för att täcka församlingarnas behov av tjänsteinnehavare. Utskottet konstaterar därför att motionärerna tar upp en mycket angelägen fråga om hur man genom att även erbjuda ett flexibelt lärande kan locka till sig och möjliggöra för flera att utbilda sig till diakon och församlingspedagog.

Genom att Nämnden för kyrkolivets utveckling redan uppmärksammat behovet av att utveckla distansutbildningar och låtit genomföra ett utvärderingsarbete av utbildningsprojekt för församlingspedagoger kan utskottet med glädje konstatera att det arbete motionärerna efterfrågar redan är i gång. Utskottet föreslår därför att motionen avslås.

Utskottet vill dock peka på att det är angeläget att kommande distansutbildningar får en klar koppling till stiften. Utskottet känner dock en viss oro för finansieringen av en distansutbildning för blivande diakoner eftersom den karitativa profilutbildningen till övervägande del sker genom anslag från Svenska kyrkans nationella nivå.

Uppsala den 19 september 2002

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

              Marie Schött

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo E Nilsson, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Hans Wallmark, Monika Sandström, Birgitta Josefson-Hultgren, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp