6 Slutsatser

Mot bakgrund av den helhetssyn som redovisats i denna skrivelse och utifrån den tradition som Svenska kyrkan står i - i sitt ekumeniska arbete och i verksamheterna internationell mission och diakoni - att verka för fred och försoning föreslår Kyrkostyrelsen Kyrkomötet följande:

· Kyrkomötet konstaterar att Svenska kyrkans arbete med ekumenik och mellankyrkliga frågor, liksom med religionsdialog och internationell mission och diakoni är medvetna konfliktförebyggande insatser.

· Kyrkomötet ser det av Kyrkornas världsråd proklamerade årtiondet för att övervinna våldet (2001-2010) som en möjlighet för Svenska kyrkan att på alla nivåer och i olika verksamheter söka främja en konfliktförebyggande kultur.

· Kyrkomötet finner att den nationella nivåns nämnder och styrelser, under detta årtionde, bör ge ökad prioritet åt ett konfliktförebyggande perspektiv i sina verksamheter, inte minst vad gäller att peka på sambandet mellan mänskliga rättigheter, demokrati och en fredlig utveckling, liksom på betydelsen av tillgången till grundläggande livsbetingelser, såsom mat och vatten.

· Kyrkomötet uppmanar styrelser och nämnder på alla nivåer att beakta innehållet i skrivelsen i arbetet med etiska kriterier för kapitalplacering.

· Kyrkomötet betonar vikten av att Svenska kyrkan bidrar med sina kunskaper och erfarenheter från internationell ekumenik, mission och diakoni i syfte att skapa opinion mot vapenhandeln och för att tydliggöra kriterierna för svensk vapenexport, t.ex. vad gäller tillämpningen av kriteriet mänskliga rättigheter.

· Kyrkomötet understryker vikten av att Svenska kyrkan, inte minst inom ramen för det ekumeniska samarbetet, noga följer utvecklingen och konsekvenserna av det mellanstatliga avtalet om försvarsindustrisamarbete mellan sex EU-länder, utifrån de perspektiv som lyfts fram i skrivelsen i syfte att begränsa spridningen av vapen.

· Kyrkomötet betonar vikten av att Svenska kyrkan i det ekumeniska samarbetet medverkar till att understryka det särskilda ansvar som de permanenta medlemmarna av FN:s säkerhetsråd har vad gäller att begränsa spridningen av vapen.

· Kyrkomötet betonar vikten av att Svenska kyrkan i sitt ekumeniska samarbete särskilt uppmärksammar spridningen av handeldvapen och nödvändigheten att skapa motåtgärder mot denna.