1 Inledning

Ombudsmötet 1998 behandlade en motion om vapenhandel av Britta Olinder (OMot 1998:508). Motionären efterlyste en starkare medvetenhet om förhållandet mellan vapenhandel och fattigdomsbekämpning och att det behövs en bred opinionsbildning. Hon hemställde om att mötet skulle begära att uppdrag gavs att verka för opinionsbildning i denna fråga.

Ekumenikutskottet var inte berett bifalla motionärens hemställan men ansåg den större frågan om vapenhandel, bistånd och konfliktförebyggande vara ytterst angelägen. Utskottet saknade en helhetssyn för hur Svenska kyrkan ska agera, inklusive driva opinion, i hithörande frågor och förväntade sig att stiftelsestyrelsen under innevarande valperiod skulle redovisa en helhetssyn.

Utskottet hemställde att ombudsmötet skulle ge styrelsen tillkänna vad utskottet anfört (OEu 1998:501). Ombudsmötet biföll utskottets hemställan (oskr.1998:511).

SFRV:s styrelse lämnade i december år 1998 ett uppdrag till Nämnden för internationell diakoni/Lutherhjälpen att till Kyrkomötet år 2001 bereda en Svenska kyrkans helhetssyn vad gäller frågan om vapenhandel, bistånd och konfliktförebyggande.

Uppdraget har beretts vid den internationella avdelningen inom Kyrkokansliet och redovisas härmed nedan.