Revisionsberättelse till kyrkomötet i trossamfundet Svenska kyrkan
org.nr 252002-6135

Vår revisionsberättelse har avgivits Uppsala den 2 april 2001

Gunborg Engman-Ericsson

Ingemar Åhs
Karl-Erik Nibell
Christina Pregmark Gyberg
Barbro Ingwall
Conny Tyrberg

Jan-Olof Lindberg
Auktoriserad revisor

Revisionsberättelse

Till Kyrkomötet i Trossamfundet Svenska kyrkan, Org nr 252002-6135

Vi har granskat årsredovisningen, koncernredovisningen och bokföringen samt Kyrkostyrelsens förvaltning i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå för år 2000. Det är Kyrkostyrelsen som har ansvaret för räkenskapshandlingarna och förvaltningen. Vårt ansvar är att uttala oss om årsredovisningen, koncernredovisningen och förvaltningen på grundval av vår revision.

Revisionen har utförts i enlighet med god revisionssed i Sverige och med iakttagande av särskilda föreskrifter i kyrkoordningen. Det innebär att vi planerat och genomfört revisionen för att i rimlig grad försäkra oss om att årsredovisningen och koncernredovisningen inte innehåller väsentliga fel samt att verksamheten skötts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och att den interna kontrollen varit tillräcklig. En revision innefattar att granska ett urval av underlagen för belopp och annan information i räkenskapshandlingarna och övriga handlingar. I en revision ingår också att pröva redovisningsprinciperna och Kyrkostyrelsens tillämpning av dem samt att bedöma den samlade informationen i årsredovisningen och koncernredovisningen. Som underlag för vårt uttalande om ansvarsfrihet har vi granskat väsentliga beslut, åtgärder och förhållanden på nationella nivån för att kunna bed_ma om den nationella nivån skött sin verksamhet på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och om den interna kontrollen varit tillräcklig. Vi anser att vår revision ger oss rimlig grund f_r våra uttalanden nedan.

Årsredovisningen och koncernredovisningen har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och ger därmed en rättvisande bild av den nationella nivåns resultat och ställning i enlighet med god redovisningssed i Sverige.

Vår granskning i enlighet med särskilda föreskrifter i kyrkoordningen har inte givit anledning till anmärkning.

Vi tillstyrker att Kyrkomötet fastställer årsredovisningen och koncernredovisningen samt beviljar Kyrkostyrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Uppsala den 2 april 2001

Gunborg Engman-Ericsson