Svenska kyrkan i korthet

I varje människas liv ryms vardag och fest, sorg och glädje, stunder av ensamhet och upplevelser man vill dela med andra.Svenska kyrkan ger utrymme för alla dessa delar av människans liv, och erbjuder en gemenskap där man tillsammans söker svar på livsfrågorna och stödjer varandra.

Svenska kyrkan är en evangelisk-luthersk, öppen, demokratisk folkkyrka. Idag är mer än åtta av tio svenskar medlemmar i Svenska kyrkan och den fyller en viktig funktion för många. Även om man inte är aktiv eller regelbunden besökare är det till kyrkan man vänder sig vid högtidliga tillfällen och milstolpar i livet, som när ett barn har fötts, när man bestämt sig för att dela livet med en person eller när man vill ta farväl av någon som har dött. För en del är också Svenska kyrkan en frizon, ett sammanhang där man inte måste prestera något alls. För andra är kyrkan plattformen för att förverkliga ett brinnande engagemang för världen, medmänniskorna eller miljön.

Församlingen som bas

Svenska kyrkans bas är församlingen. Det finns drygt 2500 församlingar i Sverige och ungefär 40 svenska församlingar utomlands. En församlings grundläggande uppgifter är att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission, men vilka uttryck dessa uppgifter tar sig varierar avsevärt. Traditionella aktiviteter som syföreningar och kyrkkaffe blandas med liturgisk dans, retreater, bullgerillor och aktionsgrupper för rättvis handel. Församlingen är en självstyrande gemenskap som lever och utvecklas och därför skiftar dess verksamhet med medlemmarna och tiden. Kärnan i församlingsgemenskapen är gudstjänsterna.

Stiftet som stöd

Svenska kyrkans församlingar är uppdelade på tretton stift. I varje stift finns en biskop som har till sin huvuduppgift att leda och inspirera verksamheten i stiftet. Biskopen viger också präster och diakoner till tjänst i kyrkan, följer dem i deras uppdrag och gör besök i stiftets församlingar.

Stiftets grundläggande uppgift är att ge råd och stöd till församlingarna, se till att deras verksamhet följer kyrkoordningen och att anordna fortbildning för de anställda. Det är stiften som förvaltar Svenska kyrkans jord och skog samt en stor del av de fifinansiella tillgångar som fifinns inom Svenska kyrkan.

Nationell nivå det gemensamma

Den nationella nivån tar ansvar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Dit hör t.ex. det inomkyrkliga regelsystemet (kyrkoordningen), gemensam information, kyrklig utbildning, ekumeniska relationer, och att samordna internationell diakoni och mission. Till uppgiften hör också att vara kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Detta arbete utförs genom Kyrkokansliet, som är Svenska kyrkans nationella kansli, beläget i Kyrkans hus i Uppsala. Kyrkokansliet har cirka 250 medarbetare som leds av en generalsekreterare. På Kyrkokansliet finns också ärkebiskopen som är Svenska kyrkans främste företrädare. Ytterst styrs det nationella arbetet av Kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ med 251 demokratiskt valda ledamöter, som i sin tur utser Kyrkostyrelsen.

Ekonomi och förvaltning

Hela Svenska kyrkans verksamhet - från församlingsarbete och vård av kyrkobyggnader till begravningsverksamhet - finansieras genom kyrkoavgiften som betalas via skattsedeln. Hur stor kyrkoavgiften ska vara bestäms lokalt i varje församling. Personer som inte tillhör Svenska kyrkan betalar en särskild begravningsavgift som täcker kostnaderna för begravningsverksamheten.

Svenska kyrkan har tillgångar om totalt cirka 30 miljarder kronor. En del av tillgångarna, till exempel kyrkans skog, ger avkastning medan andra tillgångar medför kostnader, exempelvis underhåll av kyrkobyggnader, församlingshem och begravningsplatser. Svenska kyrkan förvaltar sina tillgångar så att kravet på god avkastning tillgodoses. Förvaltningen sker också med etiska hänsyn, för att stämma överens med kyrkans grundläggande värderingar.

Större än man kan ana

Svenska kyrkan är rikstäckande och har cirka 7,4 miljoner medlemmar. Under ett år firas 346 000 gudstjänster och dessutom samlas vi till 135 000 dop, vigslar, begravningar och konfirmationsgudstjänster. Cirka 140 miljoner kronor samlas in genom kollekter varje år och dessa utgör bara en del av församlingarnas och stiftens totala insamlade medel. Det finns ungefär 60 000 förtroendeuppdrag i Svenska kyrkan och tillsammans med de cirka 27 000 anställda arbetar några hundratusen personer ideellt. Såväl siffror som verksamhet visar att Svenska kyrkan är en folkkyrka som kan jämföras med få andra organisationer i Sverige.