Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Motion till Kyrkomötet
2001:73
av Carina Etander Rimborg
om Svenska kyrkans kommunikation

Kyrkomötet

KMot 2001:73

Under 2000 kom äntligen medieutredningen med sin rapport och jag hade hoppats på något nytt och nytänkande. Tyvärr speglade utredningen väldigt lite framåtanda överhuvudtaget. Istället för att ge förslag på hur Svenska kyrkan på ett nytt sätt skall kunna märkas i media och föra ut sitt budskap, föreslår medieutredningen att vi i princip bara skall försöka finnas i de redan existerande TV- och radiokanalerna.

Vad har då hänt sedan medieutredningen kom?

TV-gudstjänsterna på söndagarna blir allt färre och byts flera gånger ut mot andliga samtal. Tiden i radio blir också kortare. Det är bara att höra de dagliga andakterna som inte längre är kristna andakter, utan i sin public service-anda så är andakterna multireligiösa och allmänna betraktelser för att passa vårt mångkulturella samhälle.

Vi skall inte skämmas för vårt kristna budskap och vi skall använda alla sätt vi kan för att sprida det. Ett sätt är till exempel att Svenska kyrkan har en egen TV- och radiokanal. Eller producerar egna program som vi säljer till de redan existerande mediakanalerna. Då kan vi påverka framställning och budskap på ett sätt som motsvarar Svenska kyrkans mål och vision.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer jag att Kyrkomötet beslutar

1. att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag och förutsättningar för Svenska kyrkan att starta en egen TV-kanal,

2. att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag och förutsättningar för Svenska kyrkan att starta en egen radiokanal, och

3. att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag och förutsättningar för Svenska kyrkan att starta ett eget produktionsbolag.

Göteborg den 15 mars 2001

Carina Etander Rimborg

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp