Motion till Kyrkomötet
2001:57
av Berit Möllebäck och Birgitta Josefson-Hultgren
om beräkningsgrunden för den särskilda utjämningsavgiften
|
Kyrkomötet

KMot 2001:57
|
Enligt 44 kap. 5 § kyrkoordningen skall Kyrkofondens styrelse fastställa för varje stift hur mycket som skall betalas i särskild utjämningsavgift. Kyrkofondens styrelse får besluta om beräkningsgrunden och när den enskilda utjämningsavgiften skall betalas. Detta innebär att de av stiften fastställda boksluten kan överprövas av Kyrkofondens styrelse vilket kan förefalla märkligt mot bakgrunden av lydelsen i 6 § lagen om Svenska kyrkan där det stadgas att Kyrkomötet inte får besluta i sådana enskilda frågor som det är församlingens eller stiftets uppgift att besluta i.
Prästlönetillgångarna som utgör särskilda rättssubjekt av stiftelsekaraktär med ändamålsbestämning består av fast egendom, tomträtt eller prästlönefonder.
Ändamålet med tillgångarna som framgår av 9 § lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan, är att bidraga till de ekonomiska förutsättningarna för Svenska kyrkans förkunnelse. Av samma paragraf framgår också att endast avkastningen får användas för ändamålet. Dessa båda regler är i stort desamma som gällde i kyrkolagen. Detta innebär att det fortfarande är samma avkastningsbegrepp som gäller, dvs. det i Sverige allmänt vedertagna begreppet.
Kyrkofondens styrelse har under år 2000 beslutat om ny beräkningsgrund för avkastningen från prästlönefonderna som även gäller orealiserade vinster. Nio skrivelser har inkommit från stiftens egendomsnämnder till Kyrkofondens styrelse med anledning av Kyrkofondens beslut. Egendomsnämnderna åberopar att beslutet strider mot 9 § lagen om Svenska kyrkan.
Det fanns några motioner till Kyrkomötet 2000 som påtalade att det ligger en inbyggd konflikt i rollfördelningen mellan stiften och Kyrkofonden med delvis olika intressen att bevaka. I sitt betänkande 2000:5 räknar ekonomi- och egendomsutskottet med att förhållandet mellan Kyrkofondens och stiftens uppdrag och intressen beaktas i översynen, som det hänvisas till i betänkandet, och som blev Kyrkomötets beslut.
I 10 § om införande av lagen om Svenska kyrkan regleras den egendom som utgör prästlönetillgångarna. Där fastställs att högst hälften av egendomens avkastning får användas för andra kyrkliga ändamål än den församling eller samfällighet som enligt kyrkolagen har rätt till andel av avkastningen.
De från stiften inbetalda utjämningsavgifterna bör redovisas separat och hållas åtskilda från Kyrkofondens andra medel.
Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi att Kyrkomötet beslutar
1. att tillägg görs till 44 kap. 4 § kyrkoordningen så att det klart framgår vad som menas med avkastning,
2. att ett tillägg görs till 45 kap. 2 § kyrkoordningen så att det framgår att Kyrkofonden skall förvalta den ändamålsbestämda särskilda utjämningsavgiften skild från Kyrkofondens övriga medel, och
3. att stiftens och Kyrkofondens uppdrag klargörs i kyrkoordningen.
St. Beddinge och Arrie den 13 mars 2001-03-14
Berit Möllebäck Birgitta Josefsson-Hultgren


