Fråga i Kyrkomötet
om barn- och ungdomsverksamheten

F 2001:17

Fråga till Kyrkostyrelsen

Barn- och ungdomsverksamheten är en mycket viktig del av kyrkans framtid. Ansvaret vilar på de olika församlingarna. Svenska Kyrkans Unga är organisationen som både centralt och lokalt har ett stort ansvar och som försöker finna nya möjligheter att så många barn och ungdomar som möjligt deltager i verksamheterna.

Från 1995 till 1999 minskade barn- och ungdomsverksamheten i Svenska kyrkan med antal barn och ungdomar från 197 361 deltagare till 188 769 deltagare. En kraftig nedgång.

Det är självklart att Kyrkostyrelsen för en dialog med Svenska Kyrkans Unga inför framtiden. Vilka planer har Kyrkostyrelsen via Nämnden för kyrkolivets utveckling att med kraft förhindra en ytterligare minskning av deltagare i barn- och ungdomsverksamheten? Den pedagogiska utvecklingen som skildras på sid. 31 i Årsredovisningen för Svenska kyrkan synes alltför kraftlös. Dock hälsas Idétorg barn med stor förväntan de närmaste dagarna.

Teckomatorp den 10 september 2001

Sten Johansson