Fråga i Kyrkomötet
2001:16
av Britta Olinder
om vart Svenska kyrkan är på väg

F 2001:16

Fråga till Kyrkostyrelsen

Frågan är: Vilken kyrka vill vi ha? Hur skall Svenska kyrkan fungera?

Ett exempel: Lutherhjälpens ombud hade en beslutsorganisation, representantskapet, som arbetade med verksamhetsberättelse, med mål och rambudget och var en kanal för önskemål från ombuden i stift och församlingar samt kunde fatta vissa beslut. Detta representantskap har nu avskaffats under starka protester från ombudskåren och deras representanter.

Skall vi ha en kyrka som "kör över" en grupp engagerade frivilliga, som har lagt ner sin själ i arbetet, och lämna dem frustrerade och villrådiga och utan egen beslutsfunktion?

I detta sammanhang förekommer ord och uttryck för "odiskutabla värden" och som därför används för att förhindra vidare diskussion. Men behöver vi inte diskutera vad vi menar med "demokratiska beslutsprocesser", när man därmed i själva verket fråntar dem som engagerar sig möjligheten till inflytande över sitt arbete och förminskar dem till lydiga verktyg för "hela Svenska kyrkans engagemang"? Är det inte så att ju längre besluten kommer från dem de berör, desto mindre engagerade blir människor?

När ombuden nu frågar hur de med sin erfarenhet skall kunna utveckla arbetet och driva ärenden till beslut, får de svaret, "Ja, ni får väl ägna er åt lobbying hos kyrkopolitikerna." Är detta den nya modellen för Svenska kyrkan? Är detta den demokrati vi vill ha i Svenska kyrkan?

Den viktiga frågan är vilken inriktning vi vill ha för arbetet i vår från statsapparaten frigjorda kyrka. Skall vi nu ha en utveckling mot byråkratisering och partipolitisering? Hur skall vi t.ex. göra med engagerade Lutherhjälpsombud som nu funderar på att gå någon annanstans, där de tror att de kan få bättre utlopp för sitt engagemang?

Vart är Svenska kyrkan på väg?

Lille den 11 september 2001

Britta Olinder